Te vroeg of te laat afstellen
Te vroeg of te laat afstellen
Beste leden
Een vraagje
Wat doet de motor als je hem een beetje te vroeg afstel trekt hij dan langzamer op of trekt hij dan beter op?
En dan als je hem een beetje later afstel trekt hij dan langzamer op of trekt hij dan beter op
Kan iemand dit duidelijk uitleggen.
Gr Polle
Een vraagje
Wat doet de motor als je hem een beetje te vroeg afstel trekt hij dan langzamer op of trekt hij dan beter op?
En dan als je hem een beetje later afstel trekt hij dan langzamer op of trekt hij dan beter op
Kan iemand dit duidelijk uitleggen.
Gr Polle
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Als hy wat vroeger staat trekt hy beter op.
Maar de topsnelheid (kan) naar beneden gaan.
Later afstellen zou wat trekkracht verminderen, maar de top zou hoger (kunnen) worden.
By mobys staat de Onsteking al zeer vroeg.
Maar de topsnelheid (kan) naar beneden gaan.
Later afstellen zou wat trekkracht verminderen, maar de top zou hoger (kunnen) worden.
By mobys staat de Onsteking al zeer vroeg.
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Hallo Loe
Bedankt voor het duidelijk antwoord.
Gr Polle
Bedankt voor het duidelijk antwoord.
Gr Polle
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Bij vroeger afstellen word de zuiger heter.
Bij later afstellen word de uitlaat heter.
Vroeg is voor onderin beter en later is voor bovenin beter
Bij later afstellen word de uitlaat heter.
Vroeg is voor onderin beter en later is voor bovenin beter
- Franky
- Berichten: 6200
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Pas op met deze antwoorden dat de standaard 4-takt regels niet echt opgaan. Mijn ervaring uit wat gekke praktijktesten:
- Te vroeg zetten werkt goed voor weinig gas geven. Je kan blokken echt geweldig stationair laten lopen met een waanzinnig hoeveelheid voorontsteking. Je blok valt echter direct uit als je de gashendel aanraakt Logischerwijs is later kennelijk gunstiger voor veel gas geven.
Ik had destijds een verstelbare ontsteking die ik tijdens het rijden kon aanpassen met een knop aan het stuur. Op topsnelheid maakte het geen biet uit voor het vermogen als je de ontsteking vroeger of later zetten (mits je niet te gek maakt). Het is allemaal weinig kritisch met die mobyletjes. Alles gashendel standen en snelheden daartussen zijn moeilijk te bepalen wat dat is gevoel en op gevoel kan je niks.
- Te vroeg zetten werkt goed voor weinig gas geven. Je kan blokken echt geweldig stationair laten lopen met een waanzinnig hoeveelheid voorontsteking. Je blok valt echter direct uit als je de gashendel aanraakt Logischerwijs is later kennelijk gunstiger voor veel gas geven.
Ik had destijds een verstelbare ontsteking die ik tijdens het rijden kon aanpassen met een knop aan het stuur. Op topsnelheid maakte het geen biet uit voor het vermogen als je de ontsteking vroeger of later zetten (mits je niet te gek maakt). Het is allemaal weinig kritisch met die mobyletjes. Alles gashendel standen en snelheden daartussen zijn moeilijk te bepalen wat dat is gevoel en op gevoel kan je niks.
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Wat is de juiste afstelling ook weer voor een sp98 ik dacht 1.8 voor het dode punt.
Joost heeft ooit eens een mooie lijst bezorgd maar vind het niet terug.
Gr Polle
Joost heeft ooit eens een mooie lijst bezorgd maar vind het niet terug.
Gr Polle
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Officieel 1,5 mm
Marco van Berkel vertelde me laatst dat hij bij 1,8 mm veel betere resultaten kreeg.
Uitproberen dus.
Henk
Marco van Berkel vertelde me laatst dat hij bij 1,8 mm veel betere resultaten kreeg.
Uitproberen dus.
Henk
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Hallo Henk
Bedankt voor de info
Gr Polle
Bedankt voor de info
Gr Polle
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Klopt inderdaad.
Ik had bij de AV89 de voorontsteking op 1,5 staan en kwam vermogen tekort vanaf een 30km/uur.
De ontsteking heb ik op ongeveer 1,8 gezet alleen heb ik toen ook de punten goed gereinigd.
De brommer haalt nu wel weer een 50 km/uur en presteert beter dan voorheen.
Weet alleen niet wat de invloed van het reinigen van de punten is geweest maar 1,8 is in ieder geval prima.
Afhankelijk van de sterkte van de vonk zal het vroeger of later zetten verschillende resultaten opleveren. Ik heb er inmiddels een nieuwe bobine op gezet en zoals altijd bepalen alle wijzigingen samen het resultaat.
Na het demonteren, reinigen en licht smeren van de variateur loopt de snaar nu zeer soepel en zonder schokken op.
Marco.
Ik had bij de AV89 de voorontsteking op 1,5 staan en kwam vermogen tekort vanaf een 30km/uur.
De ontsteking heb ik op ongeveer 1,8 gezet alleen heb ik toen ook de punten goed gereinigd.
De brommer haalt nu wel weer een 50 km/uur en presteert beter dan voorheen.
Weet alleen niet wat de invloed van het reinigen van de punten is geweest maar 1,8 is in ieder geval prima.
Afhankelijk van de sterkte van de vonk zal het vroeger of later zetten verschillende resultaten opleveren. Ik heb er inmiddels een nieuwe bobine op gezet en zoals altijd bepalen alle wijzigingen samen het resultaat.
Na het demonteren, reinigen en licht smeren van de variateur loopt de snaar nu zeer soepel en zonder schokken op.
Marco.
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Heel mooi Joost
Ik kan er nog aan toevoegen dat de zware klasse van Kaptein, de variateur blokjes met speedcontrole 2mm voor bdp. Komt uit de kaptein handleiding zware klasse.
Groet, Lolle
Ik kan er nog aan toevoegen dat de zware klasse van Kaptein, de variateur blokjes met speedcontrole 2mm voor bdp. Komt uit de kaptein handleiding zware klasse.
Groet, Lolle
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Da's helemaal handig, Lolle. De waardes op het lijstje zijn voor Motobécane modellen, dus inderdaad niet zeker, of die voor Kaptein modellen hetzelfde zijn.
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Hallo Joost
Bedankt ik ga het printen en in de kast hangen.
Gr Polle
Bedankt ik ga het printen en in de kast hangen.
Gr Polle
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Het verlaten van een 2 takt ontsteking heeft alleen zin bij toerentallen die een mobylette niet eens haalt.
Het afstellen van een ontsteking met allemaal mooie tooltjes is leuk maar het beste is om dan met een stroboscoop lamp het exacte onstekingstijdstip te controleren.
Dan heb je de zekerheid dat je het juist hebt afgesteld.
@franky een viertakt moet je op hogere toeren juist vervroegen
Het afstellen van een ontsteking met allemaal mooie tooltjes is leuk maar het beste is om dan met een stroboscoop lamp het exacte onstekingstijdstip te controleren.
Dan heb je de zekerheid dat je het juist hebt afgesteld.
@franky een viertakt moet je op hogere toeren juist vervroegen
- Franky
- Berichten: 6200
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Dat weet ik
Re: Te vroeg of te laat afstellen
En dat komt dan waarschijnlijk omdat bij een viertakt de cilinder gewoon via de inlaatklep wordt gevuld en er geen sprake is van spoeling. Spoeling is voor zover ik begrijp het "schoonspoelen" van de ruimte boven de zuiger middels het verdrijven van uitlaatgassen door vers gasmengsel, dus iets wat bij tweetaktmotoren plaatsvindt. Omdat de spoeling bij een tweetaktmotor beter wordt bij hogere toerentallen moet je de ontsteking dus verlaten want de drukgolf gaat dan sneller. Een schoon gasmengsel ontploft sneller/harder dan een door rookgassen vervuild gasmengsel.@franky een viertakt moet je op hogere toeren juist vervroegen
Bij een viertakt is er enkel het effect van snellere zuigerverplaatsing bij hogere toerentallen. Daarom moet de ontsteking worden vervroegd bij hogere toerentallen. Dit effect is bij tweetaktmotoren ook evenzeer aanwezig, maar wordt dus meer dan tenietgedaan door het spoelingsgebeuren.