Versteende benzine

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Versteende benzine

Ongelezen bericht door Lolle » 09 dec 2022, 22:01

Hallo allemaal
Ik heb vorige week een mooie av31 opgehaald die bijna 50 jaar terug in een kelderbox is weg gezet met volle tank. Deze benzine is verdampt en er is ongeveer 4 cm lavasteen van overgebleven dat zich lastig last verwijderen. Ik heb er eerst een paar dagen benzine op gezet zonder veel resultaat. Daarna zuur in de tank gedaan maar dat hielp ook niet. Gisteren begonnen met een pook de boel los te schrapen en spoelen met kokend water. Dit hielp. Het meeste is er uit maar er blijft een laagje op de bodem zitten. Op het solex forum kwam ik iets tegen dat alcohol de uitgedroogde benzine oplost. Vandaag de hele dag gespoeld met spiritus (wiskas vond ik zonde) de oude benzine wordt hier wel plakkerig van, dus de alcohol heeft wel invloed. Met kokend water lost dan wel weer het één en ander op maar er zit nog genoeg. Ik heb de tank nu weer weggezet met spiritus.
Heeft iemand nog een goede tip of is geduld de enige manier.

Pollege
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Versteende benzine

Ongelezen bericht door Pollege » 10 dec 2022, 07:55

Hallo Lolle

Ga er met de hogedrukspuit in eventueel een met warm water.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Versteende benzine

Ongelezen bericht door Franky » 10 dec 2022, 10:50

Ik heb even de plaatselijke chemicus geraadpleegd. Hierbij een antwoord vanuit de theorie.
Wat er gebeurd is, is dat de benzine polymeren is gaan vormen. Er is een soort plastic ontstaan.
Zijn advies omtrent het chemisch verwijderen was benzine erin doen en veel geduld hebben. Benzine bevat in principe alle benodigde bestanddelen om dit probleem aan te pakken maar het gaat niet snel. Zaken zoals zuur hebben geen effect en moet je niet doen.

De grote delen kan je uiteraard beter mechanisch verwijderen aangezien dat heel lang duurt als je het chemisch probeert op te verwijderen. Maar dat heb je volgens mij al gedaan. Die hogedrukspuit van Polle is uiteraard ook een goed idee voor het mechanisch verwijderen.

Edit:
Thinner zou nog iets beter moeten werken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Versteende benzine

Ongelezen bericht door Lolle » 10 dec 2022, 13:05

Bedankt voor de reacties.
ik heb er afgelopen nacht weer spiritus in gehad waar al veel drap in zat vanochtend. Daarna met de hogedruk spuit in de weer. De plekken waar ik kan spuiten zijn nu schoon.
Ik heb er nu toch weer spiritus in gedaan, heb toch het idee dat dit sneller werkt dan benzine. Vanavond ga ik nogmaals spoelen met kokend water. Wat er dan achterblijft lost dan hopenlijk op in de benzine.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Versteende benzine

Ongelezen bericht door australman » 10 dec 2022, 13:13

Hoi,

Misschien met heet water en flink wat soda een etmaal op de kachel laten staan?
Electrolyse,zoals bij het ontroesten,heeft misschien ook enig effect.
Uiteindelijk zal het wel neerkomen op het beproefde recept van bloed,zweet en tranen.

Hans

Pollege
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Versteende benzine

Ongelezen bericht door Pollege » 10 dec 2022, 13:46

Cameraatje kopen op flexibele stang en dankan je via je smarthphone kijken in je tank kost niet zo veel en erg handig en zeer duidelijk beeld.
Een klant van mij had het mee om in de tank van een av50 te kijken ging erg goed.


Gr Polle

Pollege
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Versteende benzine

Ongelezen bericht door Pollege » 10 dec 2022, 13:47

Scherpe steentjes er in en schudden maar en spoelen en schudden tot je niet meer kan en uitgeput neervalt en de tank schoen is :twisted: :roll:

Gr Polle

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Versteende benzine

Ongelezen bericht door Lolle » 10 dec 2022, 13:58

Pollege schreef:
10 dec 2022, 13:47
Scherpe steentjes er in en schudden maar en spoelen en schudden tot je niet meer kan en uitgeput neervalt en de tank schoen is :twisted: :roll:

Gr Polle
Die had ik er in maar bleven allemaal plakken aan de wand. Met de hogedrukspuit zijn ze er nu weer uit. Zoals ik nu kan beoordelen is de prut er vanavond uit. Zit nu weer spiritus in. Vanavond spoelen met kokend water. Zal straks weer een ketel op de houtkachel zetten. De volgende stap is om een nachtje schoonmaakazijn. Dan zijn ook de roestsporen die weg.
Dat cameratje is idd erg handig. Zal mij daar eens in verdiepen.

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Versteende benzine

Ongelezen bericht door Wijnand » 10 dec 2022, 16:23

Zelf goed resultaat gehaald met ( glad ) schoon grind Niet te grof . dit samen met dieselolie in de tank, regelmatig flink schudden en aftappen door een fijn stuk filter of nylon kous. Je kunt dan je resultaat beoordelen. voordeel van de dieselolie: het is enigszins roestoplossend .
Veel succes !

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Versteende benzine

Ongelezen bericht door paulmz » 11 dec 2022, 13:39

Ben vanochtend ff aan het proberen geweest.
Ik heb (voor het eerst) mijn ultrasonoor trilbakje welke is voorzien van verwarming gevuld met StMarc.
Mijn Gurtner met onderin de vlotterkamer had ook hele harde steenachtige aanslag, maar na een half uurtje in het bewuste bakje kwam die er brandschoon uit.
StMarc kost bij Action geen drol en ruikt nog lekker ook.

Paul

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Versteende benzine

Ongelezen bericht door ruudk » 13 dec 2022, 22:26

En doe je dat St Marc er dan puur in, Paul, of verdund met water?

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Versteende benzine

Ongelezen bericht door paulmz » 13 dec 2022, 22:43

ruudk schreef:
13 dec 2022, 22:26
En doe je dat St Marc er dan puur in, Paul, of verdund met water?
Ik doe het er puur in.

Paul

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Versteende benzine

Ongelezen bericht door Lolle » 13 dec 2022, 23:20

Allemaal bedankt voor de tips. de st marc niet getest maar die houd ik voor de volgende keer in gedachten.
De spiritus deed het heel goed, na een nacht spiritus en daarna een hogedrukspuit behandeling was er al veel uit. keteltje water op de houtkachel en met kokend water er nog het één en ander er uit gespoeld. nog een paar uit schone spiritus er in dat er schoon weer uit kwam, met een lampje er in en buiten verwachting blijkt er nog een mooie zinklaag in de tank te zitten. niets meer aan doen zou ik zeggen.

Plaats reactie