Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
- australman
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Hoi,
Hadden deze blokjes geen ingeperste gietijzeren cilinderbus?In dat geval moet de speling tussen zuiger en cilinder
beduidend groter zijn als bij de hardverchroomde aluminium versie.
Hans
Hadden deze blokjes geen ingeperste gietijzeren cilinderbus?In dat geval moet de speling tussen zuiger en cilinder
beduidend groter zijn als bij de hardverchroomde aluminium versie.
Hans
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
heb genoeg kam zuigers hier
je mag altijd langs komen om te passen
gr Harold
je mag altijd langs komen om te passen
gr Harold
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Ik denk dat je een uitgehoonde cilinder hebt, 1 mm speling is echt teveel toch Australman?
Je had destijds kamzuigers in overmaten in stapjes van 0,25mm toenemende diameter.
Miisschien dat de derde overmaat, dus 39,75mm beter past. Ik ga ervan uit dat hier ook overmaat zuigerveren bij horen maar die heb ik nooit gezien.
Ruud
Je had destijds kamzuigers in overmaten in stapjes van 0,25mm toenemende diameter.
Miisschien dat de derde overmaat, dus 39,75mm beter past. Ik ga ervan uit dat hier ook overmaat zuigerveren bij horen maar die heb ik nooit gezien.
Ruud
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Ik heb nog overmaat zuigers liggen. Ik geloof niet dat er overmaat zuigerveren zijn.
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Dat zijn inderdaad deze blokjes Hans, misschien is dat het. Ontsteking afgestelt en weer in elkaar gezet en nu rijdt hij boven de 20
Harold, vriendelijk bedankt voor het aanbod!!
Harold, vriendelijk bedankt voor het aanbod!!
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Even een vraag apart,
Ik heb een eeg met een ar 8,7 carburateur, als ik er een ar2 8,7 op zet vraagt dit verder nog aanpassing of kan ik met het standaard k80 sproeiertje gewoon rijden?
Ik heb een eeg met een ar 8,7 carburateur, als ik er een ar2 8,7 op zet vraagt dit verder nog aanpassing of kan ik met het standaard k80 sproeiertje gewoon rijden?
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Denk dat het luchtfilter van de carburateur niet past ivm ruimte in het frame. De Fransen hadden ook een gurtner met een klein filtertje. zou moeten kunnen werken.
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Qua ruimte past het,
Maar als ik het goed begrijp zou het gewoon moeten kunnen, moet ik dan ook verstuiver aanpassen evt of alleen sproeier
Maar als ik het goed begrijp zou het gewoon moeten kunnen, moet ik dan ook verstuiver aanpassen evt of alleen sproeier
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Wat is het verschil tussen een AR en een AR2 eigenlijk?
Gr. Ruud
Gr. Ruud
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Het verschil is dat de ar de carb is met een kleiner luchtfilter en bij de oudere types hoort als ik het goed heb en de ar 2 die met groter luchtfilter die je op de meeste av 50's ziet
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Okee, dank je, nooit geweten.
We wachten jouw ervaringen met een AR2 dan wel even af.
Groet,
Rudolf
We wachten jouw ervaringen met een AR2 dan wel even af.
Groet,
Rudolf
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Ben ik weer!
Is er toevallig iemand die weet wat de afstellingen zijn van een av32 blok
Van de andere types weet ik het maar dit kan verschillen per type meen ik?
(Het gaat om de onsteking)
Groetjes!
Is er toevallig iemand die weet wat de afstellingen zijn van een av32 blok
Van de andere types weet ik het maar dit kan verschillen per type meen ik?
(Het gaat om de onsteking)
Groetjes!
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Hoi Rem Conijn!
Lichthoogte der onderbrekerpunten 0,35 mm en voorontsteking 2,8 mm voor het BDP!
Dit zijn de waarden uit de originele handleiding uit 1952.
Groet,
Rudolf
Lichthoogte der onderbrekerpunten 0,35 mm en voorontsteking 2,8 mm voor het BDP!
Dit zijn de waarden uit de originele handleiding uit 1952.
Groet,
Rudolf
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
2.8 mm vòòrontsteking voor de AV3 en AV7 dus doe dan hetzelfde voor de AV35 motor.
gr jed
https://tobeconline.fr/assets/notice_mobylette_1959.pdf
gr jed
https://tobeconline.fr/assets/notice_mobylette_1959.pdf
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Die oude blokjes zijn een stuk lastiger dan de AV7 blokjes. Ik heb afgelopen jaar veel gereden op mijn AV31. Dit brommertje rijdt het mooiste op zijn kruissnelheid van 25-28 km/ uur.
Het kan dus wel, maar dan moet wel alles in orde zijn.
De cilinderkop heeft bij mij een aluminium pakking. Dit is een ring in de kop, die afgeleid is van een AV7-pakking. Doordat de kop teveel was afgevlakt dichtte deze niet 100% af.
De cilinder is gehoond en voorzien van een derde overmaat zuiger.
Het carter is vervangen door een S1-carter met Goetze keerringen.
De transmissie is geheel vervangen: nieuwe kettingen en kettingtandwielen, v-snaar en snaarschijf.
Wiellagers zijn allemaal vervangen.
De ontsteking is geheel vervangen door een extern bobine systeem, dat geen arbeidsslagen mist.
Er zit ook een uitgerichte ontstekingsgrondplaat op, zodat de spoelen het vliegwiel niet raken en dus niet gloeiend heet worden.
Ik rijd ermee op Aspen met een scheutje TSL.
Vele stapjes, die samen een beter eindresultaat geven. Zeker geen snelheidsmonster maar wel bruikbaar in het hedendaagse verkeer. Mijn spierkracht wordt wel regelmatig ingezet om het beperkte vermogen aan te vullen als de situatie erom vraagt, zoals bij sneller optrekken en hellingen.
Conclusie:
Het vergt nogal wat, om dit oude type goed te laten lopen. Ik adviseer liefhebbers daarom te beginnen met een EEG-tje met AV7-motor.
Zonder directe ondersteuning van een ervaren mobylette-liefhebber wordt het erg lastig.
Groet,
Henk
Het kan dus wel, maar dan moet wel alles in orde zijn.
De cilinderkop heeft bij mij een aluminium pakking. Dit is een ring in de kop, die afgeleid is van een AV7-pakking. Doordat de kop teveel was afgevlakt dichtte deze niet 100% af.
De cilinder is gehoond en voorzien van een derde overmaat zuiger.
Het carter is vervangen door een S1-carter met Goetze keerringen.
De transmissie is geheel vervangen: nieuwe kettingen en kettingtandwielen, v-snaar en snaarschijf.
Wiellagers zijn allemaal vervangen.
De ontsteking is geheel vervangen door een extern bobine systeem, dat geen arbeidsslagen mist.
Er zit ook een uitgerichte ontstekingsgrondplaat op, zodat de spoelen het vliegwiel niet raken en dus niet gloeiend heet worden.
Ik rijd ermee op Aspen met een scheutje TSL.
Vele stapjes, die samen een beter eindresultaat geven. Zeker geen snelheidsmonster maar wel bruikbaar in het hedendaagse verkeer. Mijn spierkracht wordt wel regelmatig ingezet om het beperkte vermogen aan te vullen als de situatie erom vraagt, zoals bij sneller optrekken en hellingen.
Conclusie:
Het vergt nogal wat, om dit oude type goed te laten lopen. Ik adviseer liefhebbers daarom te beginnen met een EEG-tje met AV7-motor.
Zonder directe ondersteuning van een ervaren mobylette-liefhebber wordt het erg lastig.
Groet,
Henk
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Ik worstel nog steeds n beetje met die type aanduidingen van alle verschillende motorblokjes.
Is daar niet ergens een handig overzicht van?
En dan liefst nog met afbeeldingen?
Ik heb nu 4 moby's maar zou niet zonder meer kunnen zeggen welk blokje waar onder zit
Is daar niet ergens een handig overzicht van?
En dan liefst nog met afbeeldingen?
Ik heb nu 4 moby's maar zou niet zonder meer kunnen zeggen welk blokje waar onder zit
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
AV3: zachtaluminium cylinder met ingeperste stalen bus. Kamzuiger en geen krukas keerringen (latere misschien wel, ben ik niet helemaal zeker over). Uitlaat uit het midden van de cylinder. Decompressor voor op de cylinderkop. http://lach6398.odns.fr/assets/av3_014.jpg .
AV35: Hardaluminium cylinder met hardchromen laag (in plaats van de stalen bus), kamzuiger en krukas keerringen. Uitlaat uit het midden van de cylinder, Transfer kanalen als los gedeelte op de cylinder gebout (Nr 14046 in de tekening). Decompressor bovenop de cylinderkop. http://lach6398.odns.fr/assets/av32s_32m_51_006.jpg .
AV7: Hardaluminium cylinder met hardchromen laag, "vlakke" cylinder, uitlaat in het midden van de cylinder. Eerste motor met omkeerspoeling. Eerste versies met 15mm krukas, later veranderd in 16mm, naast de krukas, voor eenvoudiger lagermontage. http://lach6398.odns.fr/assets/av32s_32m_51_008.jpg .
AV10: Hardaluminium cylinder met Nikasil laag, inlaat via menbraan op het carter (elimineert blowback bij omhoog bewegende zuiger, dus betere vulling van de cylinder en dus meer koppel bij (vooral) lagere toerentallen. Plaatje maar even zo: https://www.lamobylette.net/pieces-moto ... bk-51.html .
Er zijn er nog meer, waarvan, bijvoorbeeld, de motor van de 99Z heel interessant is, maar die zijn in Nederland erg zeldzaam. Franky heeft wel een 99Z, overigens.
AV35: Hardaluminium cylinder met hardchromen laag (in plaats van de stalen bus), kamzuiger en krukas keerringen. Uitlaat uit het midden van de cylinder, Transfer kanalen als los gedeelte op de cylinder gebout (Nr 14046 in de tekening). Decompressor bovenop de cylinderkop. http://lach6398.odns.fr/assets/av32s_32m_51_006.jpg .
AV7: Hardaluminium cylinder met hardchromen laag, "vlakke" cylinder, uitlaat in het midden van de cylinder. Eerste motor met omkeerspoeling. Eerste versies met 15mm krukas, later veranderd in 16mm, naast de krukas, voor eenvoudiger lagermontage. http://lach6398.odns.fr/assets/av32s_32m_51_008.jpg .
AV10: Hardaluminium cylinder met Nikasil laag, inlaat via menbraan op het carter (elimineert blowback bij omhoog bewegende zuiger, dus betere vulling van de cylinder en dus meer koppel bij (vooral) lagere toerentallen. Plaatje maar even zo: https://www.lamobylette.net/pieces-moto ... bk-51.html .
Er zijn er nog meer, waarvan, bijvoorbeeld, de motor van de 99Z heel interessant is, maar die zijn in Nederland erg zeldzaam. Franky heeft wel een 99Z, overigens.
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Oh en vergeet ik nog een echte Kaptein versie van de AV7, de motor met speedcontrol. Door Kaptein ontwikkeld , maar daar is ook al het nodige geschreven.
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Dan heb je binnen het av7 gebeuren nog wel enige verschillen. Joost noemt het speedcontrol blokje al. Carter, cilinder en krukas niet uitwisselbaar met andere av7 blokjes. Dan heb je nog de "echte" kaptein blokjes. Deze zijn vanaf 1956 op de typische Kaptein modellen ( lees ontwerp Willem Kaptein) toegepast. Deze hebben een mahle cilinder. Uitgevoerd met een tuitje aan de uitlaat zijde en met een klemverbinding op de uitlaat. Dit altijd in combinatie met een (en)carwi carburateur. De eeg en fom waren geen kaptein ontwerp en zijn uitgevoerd met de Franse motor, dus schroefdraad om de uitlaat te bevestigen.
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
https://photos.app.goo.gl/3YrhpRMErrS2AsAo7
Compilatie van Motobécane blokjes
nadere gegevens zoeken op tobeconline
gr jed
Compilatie van Motobécane blokjes
nadere gegevens zoeken op tobeconline
gr jed
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Moet ik je toch corigeren Jan Eric betreffende het Av7 blokje voor Grandsport, grand Tourist en ook de Speciale en de mobyclub 1960- 1965, speed control blok. Robuust en S35 hebben een mahle cilinder.
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
Op tobeconline staan niet de specifieke kaptein blokkenmobydilz schreef: ↑22 sep 2023, 16:59https://photos.app.goo.gl/3YrhpRMErrS2AsAo7
Compilatie van Motobécane blokjes
nadere gegevens zoeken op tobeconline
gr jed
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet
LoL... ik heb heel wat losgemaakt met deze vraag maar dank voor de reacties hier kan ik in elk geval weer een eindje verder mee.
Ik ga binnenkort met deze info alle blokjes die ik nu heb (al dan niet aan n brommer gebouwd) eens "tegen het licht houden"..
1 duidelijk houvast lijkt alvast de bevestiging van de uitlaat. In het midden of niet. Net als de plaats van de decompresseur..
Excuus als ik t topic wat "vervuild" heb🫣
Ik ga binnenkort met deze info alle blokjes die ik nu heb (al dan niet aan n brommer gebouwd) eens "tegen het licht houden"..
1 duidelijk houvast lijkt alvast de bevestiging van de uitlaat. In het midden of niet. Net als de plaats van de decompresseur..
Excuus als ik t topic wat "vervuild" heb🫣