Masselottes (rijwielkoppling)
Masselottes (rijwielkoppling)
Tijdens de afgelopen beurs in HHW zocht iemand vlieggewichten en hij twijfelde over het juiste type.
Tijdens het opruimen trof ik ergens een zakje aan met een interessante beschrijving van een wijziging.
Vanaf 1977 is de oude Zamak-type vervallen en vervangen door een aluminium-uitvoering.
Aangezien de soortelijke massa van aluminium circa 2,7 g/cm3 lager is dan van zamac 6,7 g/cm3 hebben de masselottes meer volume en ligt het zwaartepunt verder van de rotatieas af, waardoor de centrifugale kracht waarschijnlijk gelijk is. Ik zal jullie alle formules besparen, maar duidelijk is dat ze door elkaar gebruikt kunnen worden.
Harrie
Tijdens het opruimen trof ik ergens een zakje aan met een interessante beschrijving van een wijziging.
Vanaf 1977 is de oude Zamak-type vervallen en vervangen door een aluminium-uitvoering.
Aangezien de soortelijke massa van aluminium circa 2,7 g/cm3 lager is dan van zamac 6,7 g/cm3 hebben de masselottes meer volume en ligt het zwaartepunt verder van de rotatieas af, waardoor de centrifugale kracht waarschijnlijk gelijk is. Ik zal jullie alle formules besparen, maar duidelijk is dat ze door elkaar gebruikt kunnen worden.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Masselottes (rijwielkoppling)
Interessant. Er staat ook iets over heavy duty flyweights. Waar vindt je die in?
- Franky
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Masselottes (rijwielkoppling)
Ik dacht de 99z. Maar dat blijkt de aluminium versie te zijn die hierboven al staat. En ik maar denken dat dat extra zware gewichten waren
Een belangrijk verschil tussen de twee bovengenoemde koppelingsgewichten is de positie waar het schoentje zit. Dit maakt ook het nodige uit. Ze zullen dus in gewicht verschillen en mogen dus nooit samen in 1 koppeling gebruikt worden. Maar dat zal niemand verbazen
Een belangrijk verschil tussen de twee bovengenoemde koppelingsgewichten is de positie waar het schoentje zit. Dit maakt ook het nodige uit. Ze zullen dus in gewicht verschillen en mogen dus nooit samen in 1 koppeling gebruikt worden. Maar dat zal niemand verbazen
Re: Masselottes (rijwielkoppling)
Behalve Harrie dan. De vindt, dat je ze door elkaar kan gebruiken.
Re: Masselottes (rijwielkoppling)
Als het balans gewicht gelijk is maak het niet uit dacht ik , en de veren gelijk op gaan
Re: Masselottes (rijwielkoppling)
Nee en ja:MobyJoost schreef:Behalve Harrie dan. De vindt, dat je ze door elkaar kan gebruiken.
Je mag of een paar oude of een paar van het nieuwe type monteren. Ik weeg ze soms ter controle.
1 gram afwijking bij 6000 omw./ min op een afstand van 50 mm geeft een pulserende kracht van : 20N
Geen wonder dat veel oude brommers trillen door roterende onderdelen die versleten zijn.
Harrie
Re: Masselottes (rijwielkoppling)
Duidelijk.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Masselottes (rijwielkoppling)
aha, je weegt ze dus en met 1 gram meerHarrie schreef:Nee en ja:MobyJoost schreef:Behalve Harrie dan. De vindt, dat je ze door elkaar kan gebruiken.
Je mag of een paar oude of een paar van het nieuwe type monteren. Ik weeg ze soms ter controle.
1 gram afwijking bij 6000 omw./ min op een afstand van 50 mm geeft een pulserende kracht van : 20N
Geen wonder dat veel oude brommers trillen door roterende onderdelen die versleten zijn.
Harrie
haal je materiaal weg zodat ze evenveel wegen.
Goed, tja als je logisch nadenkt, 20 Nm. is toch aardig wat.
vrgr gerard
Re: Masselottes (rijwielkoppling)
Geen Nm (want dat is koppel of arbeid) maar N (Newton is eenheid van kracht)= kgm/s2 dus zeg maar 2kgf in het oude systeem.Mobygek schreef:aha, je weegt ze dus en met 1 gram meerHarrie schreef:Nee en ja:MobyJoost schreef:Behalve Harrie dan. De vindt, dat je ze door elkaar kan gebruiken.
Je mag of een paar oude of een paar van het nieuwe type monteren. Ik weeg ze soms ter controle.
1 gram afwijking bij 6000 omw./ min op een afstand van 50 mm geeft een pulserende kracht van : 20N
Geen wonder dat veel oude brommers trillen door roterende onderdelen die versleten zijn.
Harrie
haal je materiaal weg zodat ze evenveel wegen.
Goed, tja als je logisch nadenkt, 20 Nm. is toch aardig wat.
vrgr gerard
Harrie
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Masselottes (rijwielkoppling)
Je heb gelijk Harry.
Vrgr Gerard
Vrgr Gerard