S12A
S12A
Op het Amerikaanse forum meldde zich iemand uit België (geen Belg, niet Nederlands sprekend), die een oude KapteinMobylette S12A had gekocht. Hij zoekt hier info over en ik heb hem beloofd die vraag voor hem ook hier te stellen. Wie weet meer over dit model, dat ik nog nooit gezien heb. Groet, Joost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: S12A
Beste Joost,
Dit is een S12A (de Speciaal) zonder koppeling. Geproduceerd van 1958-1960 met 24 x 2 banden.
Tegenwoordig geen probleem meer aangezien er citybike banden zijn die passen en er goed uitzien.
Je hebt overigens tweemaal de zelfde foto geplaatst; de andere kant is interessanter met al dat blikwerk.
Ik heb afgelopen week op een Solex gereden zonder koppeling. Wat is dat behelpen, als je niet oplet graaft dat rolletje als een mol zich in de band.
Mijn Kaptein AV31 met mobykoppeling rijdt wat dat betreft veel veiliger en relaxter.
Komend jaar komen er bij de voorjaarsritten weer nieuwe AV31's op de weg.
Groet,
Harrie
Dit is een S12A (de Speciaal) zonder koppeling. Geproduceerd van 1958-1960 met 24 x 2 banden.
Tegenwoordig geen probleem meer aangezien er citybike banden zijn die passen en er goed uitzien.
Je hebt overigens tweemaal de zelfde foto geplaatst; de andere kant is interessanter met al dat blikwerk.
Ik heb afgelopen week op een Solex gereden zonder koppeling. Wat is dat behelpen, als je niet oplet graaft dat rolletje als een mol zich in de band.
Mijn Kaptein AV31 met mobykoppeling rijdt wat dat betreft veel veiliger en relaxter.
Komend jaar komen er bij de voorjaarsritten weer nieuwe AV31's op de weg.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: S12A
Hoi,
Ik heb zomaar het vermoeden dat de toevoeging 'A' in S12A, nog duidt op de midden jaren vijftig voor het eerst bij Kaptein toegepaste licht bolle zuiger,i.p.v. de eerder toegepaste kamzuiger. Dit vermoeden heb ik, omdat ik van de modellen S3 en S3A weet dat het voornaamste verschil die zuiger is (met natuurlijk de verschillende bijpassende spoelpoorten en uitlaten, voor de kamzuiger de dubbelgebogen en voor de bolle zuiger de enkelvoudig gebogen trompet). Of er ook nog een model S12 zonder 'A' bestaat, dat denk ik echter niet. In 1958 was de kamzuiger volgens mij al enige tijd verlaten... Maar misschien is er iemand die echt weet, waar de letter 'A' voor staat?
Groet,
Ruud
Ik heb zomaar het vermoeden dat de toevoeging 'A' in S12A, nog duidt op de midden jaren vijftig voor het eerst bij Kaptein toegepaste licht bolle zuiger,i.p.v. de eerder toegepaste kamzuiger. Dit vermoeden heb ik, omdat ik van de modellen S3 en S3A weet dat het voornaamste verschil die zuiger is (met natuurlijk de verschillende bijpassende spoelpoorten en uitlaten, voor de kamzuiger de dubbelgebogen en voor de bolle zuiger de enkelvoudig gebogen trompet). Of er ook nog een model S12 zonder 'A' bestaat, dat denk ik echter niet. In 1958 was de kamzuiger volgens mij al enige tijd verlaten... Maar misschien is er iemand die echt weet, waar de letter 'A' voor staat?
Groet,
Ruud
Re: S12A
Weet iemand eigenlijk ook, wanneer de AV7-motor voor het allereerst is verschenen? (Volgens mij staat AV7 ongeveer synoniem voor de tweetakt-vierkanaal-motor, dit in tegenstelling tot AV3 (=tweetakt-driekanaal) en AV10 (=membraaninlaat, ook tweetakt natuurlijk). Ik dacht zelf in 1956, met de introductie van de Kapteins S1A, S2A, S3A en S4A. Maar misschien was Motobécane wel eerder? Ik meen namelijk wel eens plaatjes van oudere franse Mobylettes met de uitlaat recht naar voren te hebben gezien, maar ik vroeg me daarbij altijd af of er wel een originele motor onder zat...Bedankt Henk. Heb ik het goed gezien, dat er een AV7 motortje onder hangt? Is dat dan een erg vroege, met een andere krukas dan latere AV7 motortjes?
Groetjes,
Ruud
Re: S12A
Beste Ruud,
Motobécane kwam in 1958 uit met de Dimoby-koppeling. Dat wil zeggen dat alle Kapteins van voor 1958 geen Dimoby-koppeling hebben.
De S44 was een van de eerste met een variateur met Dimoby koppeling. Toevallig was dat mijn eerste brommer.
Groet,
Harrie
Motobécane kwam in 1958 uit met de Dimoby-koppeling. Dat wil zeggen dat alle Kapteins van voor 1958 geen Dimoby-koppeling hebben.
De S44 was een van de eerste met een variateur met Dimoby koppeling. Toevallig was dat mijn eerste brommer.
Groet,
Harrie
Re: S12A
Hallo Harrie,
Dat van de eerste dimoby-koppeling wist ik, die werd geïntodruceerd op de fiets-o-matic met buizenframe in 1958.
Of wordt met de AV7-motor ook altijd een motor met dimoby-koppeling bedoeld? Ik dacht dat AV7 meer duidt op de specifieke poortenconfiguratie. Ik was namelijk benieuwd naar de eerste introductie van de vlakke zuiger bij Mobylette. Zelf ben ik die vlakke zuiger voor het eerst tegengekomen op een Kaptein Moby van 1956. Maar misschien was de vlakke zuiger al eerder gebruikt door Motobécane?
Groet,
Ruud
Dat van de eerste dimoby-koppeling wist ik, die werd geïntodruceerd op de fiets-o-matic met buizenframe in 1958.
Of wordt met de AV7-motor ook altijd een motor met dimoby-koppeling bedoeld? Ik dacht dat AV7 meer duidt op de specifieke poortenconfiguratie. Ik was namelijk benieuwd naar de eerste introductie van de vlakke zuiger bij Mobylette. Zelf ben ik die vlakke zuiger voor het eerst tegengekomen op een Kaptein Moby van 1956. Maar misschien was de vlakke zuiger al eerder gebruikt door Motobécane?
Groet,
Ruud
Re: S12A
Nog een kleine toevoeging.
Ik was hier benieuwd naar, omdat de vlakke zuiger volgens mij al jaren eerder was uitgevonden. Ik begrijp niet zo goed, waarom Kaptein deze verbeterde zuiger (de kamzuiger was immers zwaar en niet symmetrisch) niet meteen heeft gebruikt, waarom van 1950 tot 1955 nog steeds met kamzuiger? Zal dat een kwestie van patent zijn geweest?
Groetjes
Ruud
Ik was hier benieuwd naar, omdat de vlakke zuiger volgens mij al jaren eerder was uitgevonden. Ik begrijp niet zo goed, waarom Kaptein deze verbeterde zuiger (de kamzuiger was immers zwaar en niet symmetrisch) niet meteen heeft gebruikt, waarom van 1950 tot 1955 nog steeds met kamzuiger? Zal dat een kwestie van patent zijn geweest?
Groetjes
Ruud
Re: S12A
Beste Ruud,
De AV3 is direct afgeleid van de vooroorlogse Poney. Deze had een kamzuiger, dus de eerste Kaptein ook.
Latere verbeteringen leidden tot hardchroom cilinder en omkeerspoeling. Logisch toch?
Groet,
Harrie
De AV3 is direct afgeleid van de vooroorlogse Poney. Deze had een kamzuiger, dus de eerste Kaptein ook.
Latere verbeteringen leidden tot hardchroom cilinder en omkeerspoeling. Logisch toch?
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: S12A
Beste Harrie,
Ik ga met mijn vragen over de spoeling even verder in mijn topic over spoeling in onderwerp Motorblok/Cilinder etc. (omdat ik hier anders te ver off-topic geraak van Joost zijn S12A)
Groet,
Ruud
Ik ga met mijn vragen over de spoeling even verder in mijn topic over spoeling in onderwerp Motorblok/Cilinder etc. (omdat ik hier anders te ver off-topic geraak van Joost zijn S12A)
Groet,
Ruud
Re: S12A
Dit is exact de eerste mobylette die mijn broer en ik in 1968 hadden, kwijtraakten aan de groningse politie
en die de mwu rond 1983 nabouwde met mogelijk een verkeerd typenummer op de motor.
Dezelfde kleuren. Er zijn er dus nog meer in "omloop". groet mobydilz
en die de mwu rond 1983 nabouwde met mogelijk een verkeerd typenummer op de motor.
Dezelfde kleuren. Er zijn er dus nog meer in "omloop". groet mobydilz
Re: S12A
Hoi Bertje,
De ei-tank is er waarschijnlijk later opgezet, waarschijnlijk is de tank achter het zadel lek of verstopt en probeerden ze het zo op te lossen.
Op het frame van de S12A kun je ook gewoon zo'n eitank monteren, het gaatje voor de schroefbout onder de tank zit standaard in al deze frames.
Wel bijzonder dat je hem nog in de oude kleur hebt. Op deze manier lijkt hij wel erg veel op de S2A, zo met die eitank.
Groet,
Ruud
De ei-tank is er waarschijnlijk later opgezet, waarschijnlijk is de tank achter het zadel lek of verstopt en probeerden ze het zo op te lossen.
Op het frame van de S12A kun je ook gewoon zo'n eitank monteren, het gaatje voor de schroefbout onder de tank zit standaard in al deze frames.
Wel bijzonder dat je hem nog in de oude kleur hebt. Op deze manier lijkt hij wel erg veel op de S2A, zo met die eitank.
Groet,
Ruud
Re: S12A
De brommer van Bertje lijkt mij een correcte S2 te zijn met lang plaatwerk en diepen spatborden.
Hier hoeft niemand van gesjoemel beticht te worden lijkt me. Zelf hecht ik niet zo scherp aan de
nummers op het motorblok.
Wel lijkt het mij een S2 uit de periode 56-59. dus met 24x2 banden.
groet md
PS correctie; de tank onder het zadel maakt hem inderdaad tot een S12A of speciaal.
Maar het een gereedschapskastje was het een correcte S2 geweest
Hier hoeft niemand van gesjoemel beticht te worden lijkt me. Zelf hecht ik niet zo scherp aan de
nummers op het motorblok.
Wel lijkt het mij een S2 uit de periode 56-59. dus met 24x2 banden.
groet md
PS correctie; de tank onder het zadel maakt hem inderdaad tot een S12A of speciaal.
Maar het een gereedschapskastje was het een correcte S2 geweest
Laatst gewijzigd door mobydilz op 01 okt 2016, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: S12A
Grappig,
Ik kon mijn mobylette al lastig plaatsen!
Eerst dacht ik s42a te lezen...
Beide tanks zijn goed, en qua kleur volgens mij altijd op de brommer aanwezig geweest
Ook het blokje lijkt mij bij de brommer te horen.
Hij is van een kerel geweest die er elke dag mee naar het werk ging... km vreter zeg maar.
Ik denk dat hij destijds gelijk een ei-tank op de brommer heeft laten zetten of deze zelfs zo bij kaptein heeft laten up-grade'n
Helaas zat het blok muur-vast ( net als de rest van de bromfiets overigens )
Alles heb ik weer gangbaar maar het blokje is rip.
Inmiddels heb ik een wissel-blok met koppeling liggen
En ook heb ik een langschild met koppeling-sparing liggen om eventueel te ruilen.
Of zal ik het originele schild op maat maken? Kan ook...
Ik heb zelf een av3 zonder koppeling maar dat is echt niet lekker brommen en nog gevaarlijk ook!
Ik kon mijn mobylette al lastig plaatsen!
Eerst dacht ik s42a te lezen...
Beide tanks zijn goed, en qua kleur volgens mij altijd op de brommer aanwezig geweest
Ook het blokje lijkt mij bij de brommer te horen.
Hij is van een kerel geweest die er elke dag mee naar het werk ging... km vreter zeg maar.
Ik denk dat hij destijds gelijk een ei-tank op de brommer heeft laten zetten of deze zelfs zo bij kaptein heeft laten up-grade'n
Helaas zat het blok muur-vast ( net als de rest van de bromfiets overigens )
Alles heb ik weer gangbaar maar het blokje is rip.
Inmiddels heb ik een wissel-blok met koppeling liggen
En ook heb ik een langschild met koppeling-sparing liggen om eventueel te ruilen.
Of zal ik het originele schild op maat maken? Kan ook...
Ik heb zelf een av3 zonder koppeling maar dat is echt niet lekker brommen en nog gevaarlijk ook!
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: S12A
Ja dus
Gevaarlijk zonder koppeling nee echt niet
Rij zo nu en dan op mijn Utilitaire en dat is vooruit zien spelen met het gas en dekompreseur
Je bent echt met het verkeer bezig
Als ik met een mobylette rij met koppeling stop je veel later je rijd dan heel anders
Gr harold
Gevaarlijk zonder koppeling nee echt niet
Rij zo nu en dan op mijn Utilitaire en dat is vooruit zien spelen met het gas en dekompreseur
Je bent echt met het verkeer bezig
Als ik met een mobylette rij met koppeling stop je veel later je rijd dan heel anders
Gr harold