ontstekingstijdstip EEG of FOM
ontstekingstijdstip EEG of FOM
Volgens het Handboek is voor o.a. EEG en FietOmatic het ontstekingstijdstip voor modellen met bouwjaar tot 1963 2.8 mm en voor de modellen met een later bouwjaar 2.5 mm.
Weet iemand de reden / verklaring hiervoor ?
Dank en groet, Joop
Weet iemand de reden / verklaring hiervoor ?
Dank en groet, Joop
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: ointstekingstijdstipo EEG of FOM
heeft het misschien wat te maken met de bobine extern ??
gr harold
gr harold
Re: ointstekingstijdstipo EEG of FOM
Dat dacht ik ook Harold.
Maar dan zou toch in handboek moeten staan: Met externe bobine 2.5 mm. Ik wacht nog even af, anders houden we het daar op. Groet, Joop
Maar dan zou toch in handboek moeten staan: Met externe bobine 2.5 mm. Ik wacht nog even af, anders houden we het daar op. Groet, Joop
Re: ontstekingstijdstip EEG of FOM
Kwam die externe bobine niet pas eind jaren 60 op de EEG?
In 1963 was de FOM er al wel, maar de EEG liet toen nog
een jaartje op zich wachten.
Wel vragen en opmerkingen, helaas geen antwoord.
gr md
In 1963 was de FOM er al wel, maar de EEG liet toen nog
een jaartje op zich wachten.
Wel vragen en opmerkingen, helaas geen antwoord.
gr md
Re: ontstekingstijdstip EEG of FOM
Dank. Blijft een mysterie. Zou toch betekenen dat er iets in 1963 is gewijzigd aan motor, carburateur of uitlaat. Gr. Joop
Re: ontstekingstijdstip EEG of FOM
De vroege EEG,s en de FOM hebben iig nog de uitlaat met het losse uitlaatbochtje.
De latere EEG,s hebben de expansieachtige uitlaat.
Paul
De latere EEG,s hebben de expansieachtige uitlaat.
Paul
- australman
- Berichten: 1293
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: ontstekingstijdstip EEG of FOM
zou die 0,3mm verschil heel veel uitmaken?
Hans
Hans
Re: ontstekingstijdstip EEG of FOM
Nee Hans. Maar het is interessant te weten welke gedachtegang er achter zit. Oftewel, welke verschillen hebben motoren van voor 1963 en van na 1963. Gr. Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 13 feb 2018, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ontstekingstijdstip EEG of FOM
Meer vermogen/hogere prestatie gaat vaak gepaard met kortere ontstekings momenten. Waarom, snap ik ook niet. Ik probeer wel eens wat te lezen in 2-takt tuning "bijbels", maar het gaat me snel boven m'n pet.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: ontstekingstijdstip EEG of FOM
Het is zo'n leuke techniek Joost, maar inderdaad niet altijd makkelijk te volgen.
Ik lees soms het stukje bv ontsteking/flow, carburatie wel drie keer over.
Een tuner kan vaak beter uitleg geven.
vrgr gerard
- Franky
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: ontstekingstijdstip EEG of FOM
Dit heb ik me inderdaad ook afgevraagd. Het gaat natuurlijk om de snelheid van verbranding. Kennelijk is dat druk gevoelig.
Dat verschil in ontstekingstijdstip is ook fascinerend. Ik heb moeite om te geloven dat dat te maken heeft met wel of niet een externe bobine. Dat zou namelijk betekenen dat de externe bobine een versnellende werking heeft. Dat gaat er bij mij niet in
Is er een verschil in capaciteit in de condensator bij de modellen met of zonder externe bobine?
Re: ontstekingstijdstip EEG of FOM
Pre-ignition
Models till 1963: 2.8 mm. Later it became 2.5 mm and for variator and high compression models even 1.5 mm.
Dit staat op website www.pantin.nl
Wellicht hadden de motoren vanaf 1963 om een of ander reden een iets hogere compressie.
Models till 1963: 2.8 mm. Later it became 2.5 mm and for variator and high compression models even 1.5 mm.
Dit staat op website www.pantin.nl
Wellicht hadden de motoren vanaf 1963 om een of ander reden een iets hogere compressie.
Re: ontstekingstijdstip EEG of FOM
Ik zou ook denken dat een combinatie van de grotere poorten (hogere druk) en de expansieuitlaat (eveneens hogere druk vanwege terugstoot-effect in uitlaat) leidden tot een sneller bewegend verbrandingsfront. Bij dit laatste verschijnsel denk ik altijd aan geluid; geluid plant zich bijvoorbeeld veel sneller voort in water (hogere deeltjesdichtheid/druk) dan in lucht (lagere deeltjesdichtheid/druk).
Echter zat de expansie-uitlaat ook al op de oude buisFOMmetjes eind jaren '50. En op een gegeven moment in de jaren '70 werd de expansieuitlaat weer verruild voor eentje met een buis (met de ovale demper op bijv. het AV50 model).
De poorten werden wel wat groter rond die tijd, ik herinner me nog een FOM-metje uit '61 met heel kleine spleetjes van poortjes, terwijl mijn eigen EEG-tje uit '65 al flink ruimere poorten had. Het kan volgens mij dus te maken hebben met een wijziging in de grootte van de poorten.
Ruud
Echter zat de expansie-uitlaat ook al op de oude buisFOMmetjes eind jaren '50. En op een gegeven moment in de jaren '70 werd de expansieuitlaat weer verruild voor eentje met een buis (met de ovale demper op bijv. het AV50 model).
De poorten werden wel wat groter rond die tijd, ik herinner me nog een FOM-metje uit '61 met heel kleine spleetjes van poortjes, terwijl mijn eigen EEG-tje uit '65 al flink ruimere poorten had. Het kan volgens mij dus te maken hebben met een wijziging in de grootte van de poorten.
Ruud
Re: ontstekingstijdstip EEG of FOM
Hallo Medeliefhebbers,
Ik heb eens vele documentatie doorgespit wat ontstekingstijdstippen van brommers betreft, van Mobylette, Puch Maxi, Kreidler, Sparta etc.
Opvallend vind ik de vroege ontstekingstijdstippen bij vooral Mobylette brommers. Globaal kun je stellen, hoe lager de compressie verhouding, des te vroeger staat de onsteking. Ik houd me dan ook aan de fabriekswaardes, want dan loopt de brommer het lekkerst als deze goed warm is en de motor trilt ook het minste. Mijn ervaring is wel dat als de motor iets versleten is, dat je de ontsteking ietsjes mag vervroegen met een extra tot max 0,5 mm voor iets betere prestaties, maar dat is enorm goed aftasten.
groetjes,
-=Kees=-
Ik heb eens vele documentatie doorgespit wat ontstekingstijdstippen van brommers betreft, van Mobylette, Puch Maxi, Kreidler, Sparta etc.
Opvallend vind ik de vroege ontstekingstijdstippen bij vooral Mobylette brommers. Globaal kun je stellen, hoe lager de compressie verhouding, des te vroeger staat de onsteking. Ik houd me dan ook aan de fabriekswaardes, want dan loopt de brommer het lekkerst als deze goed warm is en de motor trilt ook het minste. Mijn ervaring is wel dat als de motor iets versleten is, dat je de ontsteking ietsjes mag vervroegen met een extra tot max 0,5 mm voor iets betere prestaties, maar dat is enorm goed aftasten.
groetjes,
-=Kees=-
Re: ontstekingstijdstip EEG of FOM
Dank Ruud en Kees voor jullie bijdragen.
Ik denk dat jullie heel dicht bij de waarheid zitten.
Ben benieuwd waarom er een klein verschil zit in compressie van motoren van voor en na 1963.
Groet,
Joop
Ik denk dat jullie heel dicht bij de waarheid zitten.
Ben benieuwd waarom er een klein verschil zit in compressie van motoren van voor en na 1963.
Groet,
Joop
Re: ontstekingstijdstip EEG of FOM
Hallo Joop,
1963 was het jaar van de krukas- en carteraanpassing van de AV7.
Henk
1963 was het jaar van de krukas- en carteraanpassing van de AV7.
Henk
Re: ontstekingstijdstip EEG of FOM
Dank Henk ! Interessant, nu weet ik waarom het jaar 1963 het omslagpunt is van 2.8 naar 2.5 mm. En carter en krukas zullen hier dus duidelijk mee te maken hebben. Prettige zondag en groet, Joop
- Franky
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: ontstekingstijdstip EEG of FOM
Dan ben ik natuurlijk nieuwsgierig wat ze zoal aangepast hebben aan het carter en krukas Maar misschien is dat moeilijk in woorden te verwoorden.
Re: ontstekingstijdstip EEG of FOM
Iets bredere carters met verbeterd smeersysteem en bredere simmerringen.
Lagerwijziging van boring 15mm naar 16mm; dus gewijzigde krukas. Dat de cilinders uitwendig zijn aangepast is zeker. Op de EEG zaten Franse cilinders met kleine poorten.
Al met al gewoon een proces van continue verbetering.
Henk
Lagerwijziging van boring 15mm naar 16mm; dus gewijzigde krukas. Dat de cilinders uitwendig zijn aangepast is zeker. Op de EEG zaten Franse cilinders met kleine poorten.
Al met al gewoon een proces van continue verbetering.
Henk
Re: ontstekingstijdstip EEG of FOM
Interessant, Henk!