Hallo allemaal,
Hoewel mijn tussentransmissie prima draait zit er wel een 15 tand-kettingwiel op, terwijl er eerst een 13 tand-kettingwiel aanwezig was die meer trekkracht opleverde. Een kettingwiel met 13 tanden is moeilijker te vinden dan eentje met 15 of 17 tanden.
Dus maar weer teruggegrepen naar het oude concept van vertanden. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want die dingen zijn glashard.
Verkransen
Het proces begint met het uitgloeien van alle kettingwielen; dit maakt het bewerken met snelstaal, hardmetaal of plaatjes gemakkelijker.
Verder is het ook voor het lassen (later in het proces) beter dat het materiaal niet te hard is.
Een oud versleten AV92/SP93-kettingwiel wordt afgedraaid en de krans van een ander vreemd merk kettingwiel wordt uitgedraaid.
Op het plaatje zie je een flinke boor van 28mm het zwaar verspanende werk doen bij een vlak kettingwiel, waarna met een blindboorbeitel de glijdende passing wordt gedraaid. Een speciale klembus centreert het geheel.
boren_kettingwiel.jpg
In de volgende stap worden krans en naaf aan elkaar gelast.
kettingwielen.jpg
Hierna volgen nog warmtebehandelingen in de vorm van harden en ontlaten, zodat de tanden niet zo snel zullen slijten.
De buitenkant van de tanden moet hard worden en de rest minder hard, maar wel taaier.
Vroeger werd dit verkransen gedaan door een oude vriend; op een gegeven moment is hij gestopt met dit soort klusjes. Ik snap nu heel goed waarom ...
Een dergelijk kettingwiel is eigenlijk onbetaalbaar. Zie je er eentje op een beurs of Marktplaats en de verkoper vraagt er 20 Euro voor, kijk dan niet zuur, maar bedwing de neiging om te enthousiast te reageren.
Mocht je behoorlijk handig zijn en over de juiste gereedschappen en basiskennis beschikken, dan is het een leerzaam proces om dat verkransen zelf aan te pakken. Alle afgebeelde kettingwielen hebben al een mooie bestemming. Een volgende partij zit er voorlopig niet in.
Stel dat je een kettingwiel met 13 tanden zoekt en metaalbewerking niet je hobby is, zoek dan een handige kennis of bedrijf die dat voor jou kan doen.
Mijn boodschap is zesledig:
1. Verkransen van een versleten kettingwiel met speciale naafvertanding (AV92-SP93-SP94TT, 99E en 99Z) is goed mogelijk.
2. Verkransen biedt de mogelijkheid om het aantal gewenste tanden vanaf 12 stuks aan te passen.
3. Het is geen simpel proces; er worden diverse ambachtelijke technieken gebruikt.
4. Voor de echte technici onder ons een mooie uitdaging; anderen moeten denken aan geheel of gedeeltelijke uitbesteding aan een professionele organisatie met betere en snellere gereedschappen. Er zijn zelf beitels die gehard staal kunnen bewerken.
5. De volgende keer dat ik deze exercitie herhaal is onbekend. Voorlopig krijgen andere projecten voorrang.
6. Oude kettingwielen met inwendige naafvertanding moet je nooit weggooien, want het naafgedeelte is altijd bruikbaar.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.