Koppeling koffiemolen
Koppeling koffiemolen
Beste allen,
Mijn project gaat voor de wind! Mijn moby (AV7) met nieuw:
- krukas & carter (inclusief lagers)
- cilinder (+zuiger)
- cilinderkop
- Naaldlager van de koppeling
Hij loopt als een zonnetje. Het enige is dat ik mijn koppeling een koffiemolengeluid hoor maken. Hetzelfde geluid als je in dit filmpje hoort: https://youtu.be/lHydEnEbceM
Bron: (viewtopic.php?f=23&t=5454&p=60767&hilit ... len#p60767)
Stationair hoor je dus dat geluid en als hij gekoppeld is niet meer. Kan iemand mij vertellen wat dit geluid veroorzaakt en hoe ik het kan verhelpen?
Groetjes René
Mijn project gaat voor de wind! Mijn moby (AV7) met nieuw:
- krukas & carter (inclusief lagers)
- cilinder (+zuiger)
- cilinderkop
- Naaldlager van de koppeling
Hij loopt als een zonnetje. Het enige is dat ik mijn koppeling een koffiemolengeluid hoor maken. Hetzelfde geluid als je in dit filmpje hoort: https://youtu.be/lHydEnEbceM
Bron: (viewtopic.php?f=23&t=5454&p=60767&hilit ... len#p60767)
Stationair hoor je dus dat geluid en als hij gekoppeld is niet meer. Kan iemand mij vertellen wat dit geluid veroorzaakt en hoe ik het kan verhelpen?
Groetjes René
Re: Koppeling koffiemolen
Je moet met een vetspuit de koppeling lager smeren.
Zit een messing poepeltje in 't midden van de trommel. Waar je de spuit op drukt.
Een nieuwe lager kan natuurlyk nooit kwaad om die gelyk te vervangen.
Zit een messing poepeltje in 't midden van de trommel. Waar je de spuit op drukt.
Een nieuwe lager kan natuurlyk nooit kwaad om die gelyk te vervangen.
Re: Koppeling koffiemolen
Ja de lager heb ik dus vervangen. Maar Ik zal er nog maar wat extra vet in pompen dan. Ik dacht dat ik hem al aardig vet had toen ik alles installeerde.
Re: Koppeling koffiemolen
Zijn het de frictie plaatjes die aanlopen?. Stationair iets langzamer, helpt dat? Of de veertjes van de hamertjes iets strakker.
Re: Koppeling koffiemolen
Ik heb vanmiddag wat extra vet erin gespoten. Hij klinkt mooier maar nog steeds dat slepende geluid. Als ik mijn stationair instel op een lager toerental helpt dat niet.
Ik vermoed dat het de bladveren zijn die slepen. Enig idee of dit normaal is of dat ik een handeling kan uitvoeren die dit geluid verhelpt maar de kwaliteit van de koppeling behoudt.
Ik vermoed dat het de bladveren zijn die slepen. Enig idee of dit normaal is of dat ik een handeling kan uitvoeren die dit geluid verhelpt maar de kwaliteit van de koppeling behoudt.
Re: Koppeling koffiemolen
Je kunt het goed voelen als de motor uit is. En je dan met de hand aan de trommel draaid.
Haal 'm anders los als je het niet vertrouwd.
Ik had 'n tyd geleden een losgetrilde koppelingshamer schroef.
Da klonk ook niet echt lekker. Maar alleen als de koppeling niet vast zat. Eenmaal op toeren hoorde je niks..
Haal 'm anders los als je het niet vertrouwd.
Ik had 'n tyd geleden een losgetrilde koppelingshamer schroef.
Da klonk ook niet echt lekker. Maar alleen als de koppeling niet vast zat. Eenmaal op toeren hoorde je niks..
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Koppeling koffiemolen
Hoe zien de loopvlakken waar je lager oploopt eruit?
Je hebt de krukas vervangen. Is de binnenkant van de koppeling waar het lager oploopt in goede conditie?
Je hebt de krukas vervangen. Is de binnenkant van de koppeling waar het lager oploopt in goede conditie?
Re: Koppeling koffiemolen
Update:
(Soms weet ik niet helemaal de juiste technische namen. vandaar de rare omschrijvingen soms )
Ik heb de koppeling er maar eens vanaf gehaald.
Mijn kersverse, nieuwe krukas is nu al aangetast door mijn koppeling. Ik ben er gelukkig relatief op tijd bij.
3 keer raden wat de oorzaak was... Op het gedeelte achter de koppeling waar de v-snaar doorheen loopt was al het chroom aan het loslaten. Dit is op de een of andere manier allemaal in mijn naaldlager terecht gekomen.
Zie hier de foto's:
https://imgur.com/a/rsO7RPf
Nu heb ik al dat chroom eraf gepulkt en kan ik dat nog wel een beetje schuren om het probleem niet meer te laten voordoen. Maar de binnenkant van mijn koppeling, daar waar het lager overheen loopt, voelt nu ook ruw.
Ik zit bijna te denken om een nieuwe koppeling voor 50 euro te kopen.... Ik ben anders te bang dat al mijn tijd en energie die ik gestoken heb in het maken van een nieuw blok voor niets gaat zijn als mijn krukas gesloopt wordt door mijn koppeling.
Wat vinden jullie?
edit: Mijn krukas voelt gelukkig wel nog glad
edit2: misschien doe ik dit wel voor 19 euro. Dat scheelt een hoop! https://www.solex-motobecane.com/3-embr ... 6-1664.htm
(Soms weet ik niet helemaal de juiste technische namen. vandaar de rare omschrijvingen soms )
Ik heb de koppeling er maar eens vanaf gehaald.
Mijn kersverse, nieuwe krukas is nu al aangetast door mijn koppeling. Ik ben er gelukkig relatief op tijd bij.
3 keer raden wat de oorzaak was... Op het gedeelte achter de koppeling waar de v-snaar doorheen loopt was al het chroom aan het loslaten. Dit is op de een of andere manier allemaal in mijn naaldlager terecht gekomen.
Zie hier de foto's:
https://imgur.com/a/rsO7RPf
Nu heb ik al dat chroom eraf gepulkt en kan ik dat nog wel een beetje schuren om het probleem niet meer te laten voordoen. Maar de binnenkant van mijn koppeling, daar waar het lager overheen loopt, voelt nu ook ruw.
Ik zit bijna te denken om een nieuwe koppeling voor 50 euro te kopen.... Ik ben anders te bang dat al mijn tijd en energie die ik gestoken heb in het maken van een nieuw blok voor niets gaat zijn als mijn krukas gesloopt wordt door mijn koppeling.
Wat vinden jullie?
edit: Mijn krukas voelt gelukkig wel nog glad
edit2: misschien doe ik dit wel voor 19 euro. Dat scheelt een hoop! https://www.solex-motobecane.com/3-embr ... 6-1664.htm
Re: Koppeling koffiemolen
Die is niet compleet het is voor een variateur.
By B2b. Is de variateur wel compleet te koop.
By B2b. Is de variateur wel compleet te koop.
Re: Koppeling koffiemolen
Nee hoor, is niet voor een variateur.
Re: Koppeling koffiemolen
Is het trouwens niet mogelijk om er dan direct een Vario op te zetten. Ik weet niet hoe complex dat is
Re: Koppeling koffiemolen
Een vario? Dat kan als het blokje in motorveren hangt . je noemt AV 7 dat is het type blokje maar welk type Mobylette heb je?
Re: Koppeling koffiemolen
Ik heb een blok wat helemaal naar achter kan bewegen met deze veren:
https://imgur.com/a/fYbXBHA
En dit is mijn brommer. Het is geloof ik een AV40. Is het een kwestie van een vario erop zetten volgens dezelfde procedure als de gewone koppeling en wegrijden, of moet je heel veel aanpassen? Ik moet nog goed op het forum zoeken hoor, maar wellicht hebben jullie een allesomvattend antwoord voor mij.
https://imgur.com/a/fYbXBHA
En dit is mijn brommer. Het is geloof ik een AV40. Is het een kwestie van een vario erop zetten volgens dezelfde procedure als de gewone koppeling en wegrijden, of moet je heel veel aanpassen? Ik moet nog goed op het forum zoeken hoor, maar wellicht hebben jullie een allesomvattend antwoord voor mij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Koppeling koffiemolen
Re: Koppeling koffiemolen
Renato: ik zie op de foto achtervering lijkt dus sterk op een AV 50 (de AV 40 heeft geen achtervering). Wat staat er op dat zwarte plaatje op het balhoofd?
Henk:Op de AV 46, de EEG s16, zitten ook snaar spanveren. Daar heb ik ik een variateur opgezet geen enkel probleem. Het is dus nu een AV49. Kan dat ook niet op de AV 50? Volgens mij hebben Loe en Franky allebei een variateur op hun AV 50's.
Henk:Op de AV 46, de EEG s16, zitten ook snaar spanveren. Daar heb ik ik een variateur opgezet geen enkel probleem. Het is dus nu een AV49. Kan dat ook niet op de AV 50? Volgens mij hebben Loe en Franky allebei een variateur op hun AV 50's.
Re: Koppeling koffiemolen
Renato moet eerst maar eens laten weten, op welke brommer hij de variateur wil hebben. Kan op allebei, maar misschien met verschillende aanpassingen. Ingewikkeld. Tjonge jonge.
Re: Koppeling koffiemolen
Je hebt gelijk denk ik. Volgens mij is het een AV50. Ik vergeet altijd of het een AV40 of AV50 is.
Kan helaas geen zwart plaatje vinden op het balhoofd.
Ik zit er aan te denken om deze vario te kopen.
https://www.solex-motobecane.com/3-embr ... 6-4884.htm
Ik zou voor deze willen kiezen omdat hij rolletjes heeft. Ik kan dan variabele rolletjes kopen die ik kan afstellen met gewichtjes.
Ik hoop iemand te spreken die mij kan vertellen of dit een goede koop is. Ik wil natuurlijk niet iets uit frankrijk bestellen en dan thuis erachter komen dat hij bedoeld is voor een andere diameter krukas of dat hij tegen de crank aan gaat lopen...
Kan helaas geen zwart plaatje vinden op het balhoofd.
Ik zit er aan te denken om deze vario te kopen.
https://www.solex-motobecane.com/3-embr ... 6-4884.htm
Ik zou voor deze willen kiezen omdat hij rolletjes heeft. Ik kan dan variabele rolletjes kopen die ik kan afstellen met gewichtjes.
Ik hoop iemand te spreken die mij kan vertellen of dit een goede koop is. Ik wil natuurlijk niet iets uit frankrijk bestellen en dan thuis erachter komen dat hij bedoeld is voor een andere diameter krukas of dat hij tegen de crank aan gaat lopen...
Re: Koppeling koffiemolen
Volgens mij moet je ook je overbrengings verhouding van je kettingwielen aanpassen. Iig groter achter en misschien voor een tandje minder. Volgens mij heeft Frank dit ook gedaan.
Re: Koppeling koffiemolen
Klopt. Momenteel heb ik voor 11 dus die kan hetzelfde blijven. Achter is momenteel 44. Dus daar morgen wel 10 tandjes bij.
Ik vind het veel geld voor een aanpassing waarvan ik niet zeker weet of het mooi gaat aansluiten allemaal. Daarom twijfel ik nog.
Ik vind het veel geld voor een aanpassing waarvan ik niet zeker weet of het mooi gaat aansluiten allemaal. Daarom twijfel ik nog.
Re: Koppeling koffiemolen
Ik heb voor jou maar 1 advies.
Leg dat nwe blok op de plank,pak je oude blok en maak dat eerst eens netjes op orde met nwe lagers,keerringen en pakkingen.
Zet de rest voorlopig op on hold zoals variateur,poorten aanpassen e.d.
Terug naar de basis is het meest leerzame,daarna kleine stapjes maken.
Paul
Leg dat nwe blok op de plank,pak je oude blok en maak dat eerst eens netjes op orde met nwe lagers,keerringen en pakkingen.
Zet de rest voorlopig op on hold zoals variateur,poorten aanpassen e.d.
Terug naar de basis is het meest leerzame,daarna kleine stapjes maken.
Paul
Re: Koppeling koffiemolen
Nog een ander advies en dat gaat over duidelijkheid, alweer; ik ben, natuurlijk een enorme, domme zeurpiet, maar in het filmpje op youtube, dat je deelt, zie ik een grijze AV46, daarna schakel je over naar een groene AV50. Waar gaat het nou eigenlijk over en, eigenlijk nog erger, waarom ziet geen ander, zogenaamd doorgewinterd forumlid dat? Ik begrijp er niks van en met de info, die je geeft, heeft mijn ervaring geen enkel nut.
Re: Koppeling koffiemolen
Ik had 't ook gezien.
Misschien heeft hy er twee.
Misschien heeft hy er twee.
Re: Koppeling koffiemolen
Ja, misschien. En wat doet dat met de vraag en het eventuele advies?
Re: Koppeling koffiemolen
Hy zal der zo wel een verklaring voor geven.