Quiz
Quiz
Ik heb een leuke multiple choice quizvraag:
De oudste Mobylettes hebben, zoals de meesten weten nog een gietstalen cilinderwand en niet-geborgde zuigerveren. Dit laatste houdt in dat de zuigerveren met de opening alle kanten op kunnen staan, er is zeg maar geen koperen of messing borgpennetje.
Vraag:
Wat werd er eerder geïntroduceerd: de verchroomde cilinderwand of de geborgde zuigerveren?
A: de verchroomde cilinderwand
B: de geborgde zuigerveren
C: geen van beide, want ze werden precies tegelijkertijd in gebruik genomen
Als de meeste antwoorden gegeven zijn, zal ik mijn antwoord geven. Veel plezier!
Ruud
De oudste Mobylettes hebben, zoals de meesten weten nog een gietstalen cilinderwand en niet-geborgde zuigerveren. Dit laatste houdt in dat de zuigerveren met de opening alle kanten op kunnen staan, er is zeg maar geen koperen of messing borgpennetje.
Vraag:
Wat werd er eerder geïntroduceerd: de verchroomde cilinderwand of de geborgde zuigerveren?
A: de verchroomde cilinderwand
B: de geborgde zuigerveren
C: geen van beide, want ze werden precies tegelijkertijd in gebruik genomen
Als de meeste antwoorden gegeven zijn, zal ik mijn antwoord geven. Veel plezier!
Ruud
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Quiz
Volgens mij B
Gr Harold
Gr Harold
Re: Quiz
Ik ga voor C omdat de zuiger voor de chroom cilinder op meer punten anders is.
-
- Berichten: 2022
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Quiz
Ik speel voor A.
Re: Quiz
Mobyjoost, Jan Evert en AGB mogen gratis naar binnen. Ik stuur vanavond even een foto van hetgeen ik als bewijs zie van mijn bewering. Een zeer vroege S2 cilinder, motornummer 120392, met al wel een verchroomde wand maar nog wel poorten die uit meerdere gaatjes bestaan. Dus een tussenmodel tussen AV3 en AV35.
Re: Quiz
http://lach6398.odns.fr/assets/av37_36_47_006.jpg Mijn bewijs: Av35 motor. Chroomwand cylinder en dezelfde zuigerveren als de AV3 motor.
Re: Quiz
Joost, de stipjes op de zuiger wijzen toch op slotjesMobyJoost schreef: ↑26 jun 2021, 00:15http://lach6398.odns.fr/assets/av37_36_47_006.jpg Mijn bewijs: Av35 motor. Chroomwand cylinder en dezelfde zuigerveren als de AV3 motor.
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Quiz
Nu ik weet het niet
Gr Harold
Gr Harold
Re: Quiz
Het heeft even langer geduurd, maar hier zijn drie foto's van de oude S2 cilinder.
Het is grotendeels een AV35 cilinder, maar met poorten die uit meerdere gaten bestaan en iets anders vormgegeven koelribben, met name de bekende "wang" bij de uitlaat aan de linkerzijde is hier veel ingetogener dan bij de nieuwere AV35 cilinder. De bijbehorende zuiger heeft geen slotjes, die heb ik vergeten op de foto te zetten.
Joost, als ik jouw foto met AGB zijn ogen (Arendsogen) bekijk, dan denk ik toch dat dat de "standaard" AV35 motor betreft. Dit omdat de koelribben de vorm hebben van de standaard AV35 cilinder, met een wangetje naast de uitlaatpoort. Ook zie ik een borgpennetje in de zuiger en zuigerveren met C-slotjes.
Overigens, iedereen mag gratis naar binnen in het museum, hoor.
Groeten, Ruud
Het is grotendeels een AV35 cilinder, maar met poorten die uit meerdere gaten bestaan en iets anders vormgegeven koelribben, met name de bekende "wang" bij de uitlaat aan de linkerzijde is hier veel ingetogener dan bij de nieuwere AV35 cilinder. De bijbehorende zuiger heeft geen slotjes, die heb ik vergeten op de foto te zetten.
Joost, als ik jouw foto met AGB zijn ogen (Arendsogen) bekijk, dan denk ik toch dat dat de "standaard" AV35 motor betreft. Dit omdat de koelribben de vorm hebben van de standaard AV35 cilinder, met een wangetje naast de uitlaatpoort. Ook zie ik een borgpennetje in de zuiger en zuigerveren met C-slotjes.
Overigens, iedereen mag gratis naar binnen in het museum, hoor.
Groeten, Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Quiz
Ik beschouw de av35 als tussen model omdat het maar 1 a 2 jaar toegepast is. Eigenlijk een tussen tussen model. Vanaf 1956 is er lang niet veel aan het blok verandert, het AV7 blokje was wel de grootste ontwikkeling van motobecane. Ik vraag mij af in hoeverre willem kaptein zich hier mee bemoeid heeft. Wat dan ook weer gek is dat kaptein de cilinders liet maken bij mahle en niet bij motobecane
Re: Quiz
Hij liet zich liever in de mahling nemen denk ik.
prettig weekend jed
ps We weten niets van spanningen tussen Willem K en Motobécane maar die kunnen er best geweest zijn.
Als de beer los gaat met de AV42, EEG dan kan Willem wel ophouden met zijn fabriek die net 10 jaar
stond en waar gemeente Arnhem subsidie in gestoken had.
Niet veel later ging hij tussen 6 planken; ja ik speculeer, maar ben benieuwd naar het verhaal daarachter.
Eigenlijk een apart onderwerp natuurlijk.
prettig weekend jed
ps We weten niets van spanningen tussen Willem K en Motobécane maar die kunnen er best geweest zijn.
Als de beer los gaat met de AV42, EEG dan kan Willem wel ophouden met zijn fabriek die net 10 jaar
stond en waar gemeente Arnhem subsidie in gestoken had.
Niet veel later ging hij tussen 6 planken; ja ik speculeer, maar ben benieuwd naar het verhaal daarachter.
Eigenlijk een apart onderwerp natuurlijk.