Te weinig brandstof puzzeltje opgelost
Te weinig brandstof puzzeltje opgelost
Hoi.
Voor een vriend ben ik bezig met een franse AV31 uit vermoedelijk 1954.
Ik heb een lastig op te sporen carburateur probleempje opgelost en ik denk dat het leuk en nuttig is om dat te delen, want er zijn vast meer mensen die dit tegenkomen. Achteraf bezien heb ik het probleem al vaker gehad maar heb ik nooit eerder aan de volgende oorzaak gedacht.
Een van de problemen was dat het motortje te weinig brandstof kreeg bij het stationair lopen.
Als ik gas gaf, duurde het even voordat er meer benzine kwam en de motor op toeren kwam.
Daarna werd het mengsel even wat rijker maar weer later, dus na langer gas te hebben gegeven, was het weer wat arm. Ik heb de gehele carburateur, inclusief verstuiver, drie keer uit elkaar gehad en volledig schoon geblazen met de compressor. Ook het kanaaltje voor de stationair-loop was goed schoon. Ook was er geen sprake van valse lucht.
Gemonteerde sproeier had standaardmaat 19. Verstuiver gaatjes schoon...
Uiteindelijk heb ik een ander carburateur-huis van precies hetzelfde type maar dan met alle elementen van de franse AV31 erin, gemonteerd. Het probleem bleef. Op een gegeven moment trok de pakking onder het vlotter-deksel zomaar mijn aandacht. Deze oogde wat dun en sleets, net alsof die helemaal plat was gedrukt. Het zou kunnen kloppen dat daardoor de deksel een fractie van een millimeter te laag zit waardoor de vlotter-naald er te diep in steekt met het te arme mengsel tot gevolg. Maar ja, zou dat zoveel effect hebben? Voor de zekerheid een nieuwe pakking gemonteerd en... probleem opgelost! Dus daar kun je ook nog aan denken als je dit tegenkomt.
Groet,
Rudolf
Voor een vriend ben ik bezig met een franse AV31 uit vermoedelijk 1954.
Ik heb een lastig op te sporen carburateur probleempje opgelost en ik denk dat het leuk en nuttig is om dat te delen, want er zijn vast meer mensen die dit tegenkomen. Achteraf bezien heb ik het probleem al vaker gehad maar heb ik nooit eerder aan de volgende oorzaak gedacht.
Een van de problemen was dat het motortje te weinig brandstof kreeg bij het stationair lopen.
Als ik gas gaf, duurde het even voordat er meer benzine kwam en de motor op toeren kwam.
Daarna werd het mengsel even wat rijker maar weer later, dus na langer gas te hebben gegeven, was het weer wat arm. Ik heb de gehele carburateur, inclusief verstuiver, drie keer uit elkaar gehad en volledig schoon geblazen met de compressor. Ook het kanaaltje voor de stationair-loop was goed schoon. Ook was er geen sprake van valse lucht.
Gemonteerde sproeier had standaardmaat 19. Verstuiver gaatjes schoon...
Uiteindelijk heb ik een ander carburateur-huis van precies hetzelfde type maar dan met alle elementen van de franse AV31 erin, gemonteerd. Het probleem bleef. Op een gegeven moment trok de pakking onder het vlotter-deksel zomaar mijn aandacht. Deze oogde wat dun en sleets, net alsof die helemaal plat was gedrukt. Het zou kunnen kloppen dat daardoor de deksel een fractie van een millimeter te laag zit waardoor de vlotter-naald er te diep in steekt met het te arme mengsel tot gevolg. Maar ja, zou dat zoveel effect hebben? Voor de zekerheid een nieuwe pakking gemonteerd en... probleem opgelost! Dus daar kun je ook nog aan denken als je dit tegenkomt.
Groet,
Rudolf
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost
Mooie tip en zeker de moeite waard om eens uit te testen.
Ik heb met alle andere (carburateur-)onderdelen ook 4 van deze pakkingen besteld want ik kan me voorstellen dat die makkelijk sneuvelen.
En daarbij heb ik bij mijn e.e.g. vergelijkbare problemen bovendien is de genoemde pakking bij het openen van de carburateur gescheurd en lekt nu.
Dus tijd om er eens goed voor te gaan zitten en te kijken hoe en wat.
Ik heb met alle andere (carburateur-)onderdelen ook 4 van deze pakkingen besteld want ik kan me voorstellen dat die makkelijk sneuvelen.
En daarbij heb ik bij mijn e.e.g. vergelijkbare problemen bovendien is de genoemde pakking bij het openen van de carburateur gescheurd en lekt nu.
Dus tijd om er eens goed voor te gaan zitten en te kijken hoe en wat.
Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost
Heb je de dikte van de pakkingen ook opgemeten?
-
- Berichten: 2024
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost
Hallo Ruud. Is dat een “vaste” vlotter? Ik wist niet dat het zo’n mm werk is met de vlotterhoogte.
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost
Nee nog niet.. ik had toen nog niet het idee dat dat van invloed was
Maar als de onderdelen binnen zijn en de carb weer uit elkaar gaat dan zal ik die pakking dikte zeker ns opmeten
Maar als de onderdelen binnen zijn en de carb weer uit elkaar gaat dan zal ik die pakking dikte zeker ns opmeten
Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost
Pakkingdikte?
De vlotterhoogte is altijd instelbaar en geeft een aanmerkelijk groter effect.
In mei 2011 schreef ik al iets over dit onderwerp.
Artikel uit 2011
De hamvraag luidt nu: "Wat is de juiste hoogte van de vlotter?"
Bij de meeste Gurtner-carburateurs voor mobylette is dat ergens tussen de 6 en 9mm.
Hierbij wordt gemeten: onderkant vlotter tot onderkant vlotternaald.
Verhoging van de vlotterstand geeft vooral bij lagere toerentallen een rijker mengsel.
Lamda=1
Bij Lambda= 1 hebben we een benzine-luchtverhouding van 1: 14,5
Bij stationair hebben we het liefst een rijker mengsel Lambda=0,9
Bij hoge toerentallen is de Lambda bij voorkeur 1 - 1,1 een armer mengsel dus en minder verbruik.
Als de brommer goed stationair draait dan hoef je aan de vlotterhoogte niets te doen.
Mocht de brommer viertakten bij hoge snelheid dan moet je de sproeier iets kleiner kiezen. Het mengsel is dan te rijk.
Overigens is dat weer voor de koeling van de tweetaktmotor in de bergen niet slecht, maar de motor vervuilt wel sneller.
Ik kies meestal de sproeier, waarbij de motor net niet viertakt in de hogere toerentallen.
Mocht het mengsel ( na verkleining van de sproeier) bij lagere toerentallen iets te arm zijn, dan kun je overwegen de vlotter iets op te schuiven van 6 naar 7-9 mm.
Bij starten gebruik je meestal de choke om het mengsel rijker te maken. Je spuit dan extra benzine in het spruitstuk.
Henk
De vlotterhoogte is altijd instelbaar en geeft een aanmerkelijk groter effect.
In mei 2011 schreef ik al iets over dit onderwerp.
Artikel uit 2011
De hamvraag luidt nu: "Wat is de juiste hoogte van de vlotter?"
Bij de meeste Gurtner-carburateurs voor mobylette is dat ergens tussen de 6 en 9mm.
Hierbij wordt gemeten: onderkant vlotter tot onderkant vlotternaald.
Verhoging van de vlotterstand geeft vooral bij lagere toerentallen een rijker mengsel.
Lamda=1
Bij Lambda= 1 hebben we een benzine-luchtverhouding van 1: 14,5
Bij stationair hebben we het liefst een rijker mengsel Lambda=0,9
Bij hoge toerentallen is de Lambda bij voorkeur 1 - 1,1 een armer mengsel dus en minder verbruik.
Als de brommer goed stationair draait dan hoef je aan de vlotterhoogte niets te doen.
Mocht de brommer viertakten bij hoge snelheid dan moet je de sproeier iets kleiner kiezen. Het mengsel is dan te rijk.
Overigens is dat weer voor de koeling van de tweetaktmotor in de bergen niet slecht, maar de motor vervuilt wel sneller.
Ik kies meestal de sproeier, waarbij de motor net niet viertakt in de hogere toerentallen.
Mocht het mengsel ( na verkleining van de sproeier) bij lagere toerentallen iets te arm zijn, dan kun je overwegen de vlotter iets op te schuiven van 6 naar 7-9 mm.
Bij starten gebruik je meestal de choke om het mengsel rijker te maken. Je spuit dan extra benzine in het spruitstuk.
Henk
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost
Dat is wel interessant om te lezen echter dit is een koperen/messing vlotter waar de naald in gesoldeerd is. Dus hoe verzet je die dan?
Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost
Door de stift te verwarmen met een soldeerbout van 20 - 50 Watt. Soldeerervaring is wel een vereiste.
Of door de vlotter te vervangen door een plastic exemplaar.
Of door de vlotter te vervangen door een plastic exemplaar.
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost
Ik heb een revisie set besteld en daar zit o.a. een kunststof vlotter in.
Dat is in elk geval makkelijk te proberen.
Ik zou niet graag de originele vlotter ruineren..
Dat is in elk geval makkelijk te proberen.
Ik zou niet graag de originele vlotter ruineren..
Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost
MobyJanEvert schreef:
Groetjes!
Ja, Evert, het was een vaste vlotter, althans niet te verstellen zonder de naald los te verhitten. Er zit een paar tiende mm verschil in de dikte van de oude en de nieuwe pakking. In mijn geval maakte dat toch echt flink uit.Hallo Ruud. Is dat een “vaste” vlotter? Ik wist niet dat het zo’n mm werk is met de vlotterhoogte.
Groetjes!
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost
Nou de spullen zijn mooi voor het weekend binnen dus we gaan ns experimenteren..
Foto's volgen nog die moet ik even via mn pc verkleinen
Foto's volgen nog die moet ik even via mn pc verkleinen
Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost
De gurtner iets naar links of naar recht kantelen geeft al een heel verschil in stationair toerental.
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost
Ok... Is het proberen waard want dan is er gelijk ook wat meet ruimte voor de gaskabel. Die zit nu echt te veel klem..