conserverende vloeistof in tank
conserverende vloeistof in tank
Omdat ik wel 2 Mobylettes heb staan, maar geen rij-ambities heb ben ik
op zoek naar een soort conserverend sapje om de binnenkanten van de tank
roestvrij te houden.
Moderne benzine bevat (geloof ik) corrosieve bestanddelen die in een lege
tank zachtjes hun vernielende werk doen. Daarom zou ik mijn lege tanks
het liefst vullen met een halve of hele liter vriendelijk vet sapje. Zelf denk ik
aan petroleum met 2 tact-olie.
Zijn er onder jullie die er een gefundeerde andere mening over hebben?
ben benieuwd groet mobydilz
op zoek naar een soort conserverend sapje om de binnenkanten van de tank
roestvrij te houden.
Moderne benzine bevat (geloof ik) corrosieve bestanddelen die in een lege
tank zachtjes hun vernielende werk doen. Daarom zou ik mijn lege tanks
het liefst vullen met een halve of hele liter vriendelijk vet sapje. Zelf denk ik
aan petroleum met 2 tact-olie.
Zijn er onder jullie die er een gefundeerde andere mening over hebben?
ben benieuwd groet mobydilz
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: conserverende vloeistof in tank
hee ik denk zelf aan diesel met olie er door
diesel is goedkoper dan petroleum
denk dat je de tank gewoon wel vol moet doen
gr harold
diesel is goedkoper dan petroleum
denk dat je de tank gewoon wel vol moet doen
gr harold
Re: conserverende vloeistof in tank
als de tank er gemakkelijk af kan , 1L dikke olie in doen en naar alle kanten draaien zo dat de olie overal komt , elk half jaar draaien,
of alles vol gooien met goedkope olie, dat doe je dan ook maar een keer
denk wel aan de boven kant van de tank om hem ook helemaal tot boven aan toe vol te krijgen met een krom slangetje de lucht er
uit te hallen bij een eeg bij een vaste tank de brommer af en toe flink schudden om de olie tot boven in te krijgen av 50 en zo
gasolie gaat op den lange duur kapot
of alles vol gooien met goedkope olie, dat doe je dan ook maar een keer
denk wel aan de boven kant van de tank om hem ook helemaal tot boven aan toe vol te krijgen met een krom slangetje de lucht er
uit te hallen bij een eeg bij een vaste tank de brommer af en toe flink schudden om de olie tot boven in te krijgen av 50 en zo
gasolie gaat op den lange duur kapot
- australman
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: conserverende vloeistof in tank
Hoi,
Als je toch geen rij ambities hebt,kun je er ook beton in doen.
Hans
Als je toch geen rij ambities hebt,kun je er ook beton in doen.
Hans
Re: conserverende vloeistof in tank
Goud idee mejonkie!
Re: conserverende vloeistof in tank
Ensis DW 6062
Paul
Paul
Re: conserverende vloeistof in tank
tank cure dan ben je er ook van af ,
Hans hoe kom je zo op het idee,? dat is het voor altijd en iedereen kapot
Hans hoe kom je zo op het idee,? dat is het voor altijd en iedereen kapot
- australman
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: conserverende vloeistof in tank
Hoi Arend,
Ik bedoel maar,als je niet van plan bent er ooit mee te gaan rijden,het ook niet uit maakt wat je er in doet.
Als er voor langere tijd niet, maar uiteindelijk wel mee gereden gaat worden,zou ik de tank tot de rand
toe vullen met tweetakt olie.
Hans
Ik bedoel maar,als je niet van plan bent er ooit mee te gaan rijden,het ook niet uit maakt wat je er in doet.
Als er voor langere tijd niet, maar uiteindelijk wel mee gereden gaat worden,zou ik de tank tot de rand
toe vullen met tweetakt olie.
Hans
Re: conserverende vloeistof in tank
lijkt mij dan eerst de tank goed schoon en droog te maken voor je er wat in doet , er kan altijd wat water en rommel in de tank
zitten , en er van uit gaan dat er geen roest in de tank zit
daarom om er zeker van te zijn en geen omkijken meer nodig is tank cure er in , geeft een kunststof laagje en klaar voor eventueel gebruik
mocht het nodig zijn, je weet maar nooit
zitten , en er van uit gaan dat er geen roest in de tank zit
daarom om er zeker van te zijn en geen omkijken meer nodig is tank cure er in , geeft een kunststof laagje en klaar voor eventueel gebruik
mocht het nodig zijn, je weet maar nooit
Re: conserverende vloeistof in tank
Om een indruk te krijgen van de binnenkant van de AV3 tank er maar eens een
fietslampje in gehangen. Vervolgens de camera erin gehangen.
Doet me een beetje denken aan een soort vuilcontainer. Daar kan zo nog geen
tank coating in lijkt mij.
Eerst iets met 2 tactolie om de zaak op te lossen en uit te kunnen spoelen en dan
komt dat Ensis DM 6062 in beeld. Alleen vraag ik mij af of dat geen klonterige
benzine oplevert als een volgend eigenaar ermee wil rijden. Mede in verband
daarmee verwerp ik het beton-idee van Hans die met 2 tactolie veel meer ruimte
laat voor rijden in de toekomst.
Niemand heeft tot dusverre bestreden, dat moderne benzine corrosieve ethanol-
gerelateerde bestanddelen bevat.
groeten md
https://photos.app.goo.gl/n0QbJZOWHXKvBVbf2
fietslampje in gehangen. Vervolgens de camera erin gehangen.
Doet me een beetje denken aan een soort vuilcontainer. Daar kan zo nog geen
tank coating in lijkt mij.
Eerst iets met 2 tactolie om de zaak op te lossen en uit te kunnen spoelen en dan
komt dat Ensis DM 6062 in beeld. Alleen vraag ik mij af of dat geen klonterige
benzine oplevert als een volgend eigenaar ermee wil rijden. Mede in verband
daarmee verwerp ik het beton-idee van Hans die met 2 tactolie veel meer ruimte
laat voor rijden in de toekomst.
Niemand heeft tot dusverre bestreden, dat moderne benzine corrosieve ethanol-
gerelateerde bestanddelen bevat.
groeten md
https://photos.app.goo.gl/n0QbJZOWHXKvBVbf2
Re: conserverende vloeistof in tank
De TankCure oplossing lijkt me een gedegen oplossing. Het is een compleet pakket, met ontvetter, ontroester en coating. Lastig is, dat bij het aanbrengen van de coating, de tank gedraaid moet worden, om een egale laag te krijgen, terwijl de coating uithard en minder vloeibaar wordt. Bij de Cady moet je dus het hele frame jongleren. Zo'n 30 minuten, bij kamer temperatuur, denk ik. Niet fijn, met een hele brommer. Dus hiervoor verdient het demonteren van de brommer aanbeveling. Een flinke klus, alles bij elkaar. Je kunt ook de tank ontroesten en afvullen met Aspen, of vergelijkbare, gesynthetiseerde benzine met olie.
Re: conserverende vloeistof in tank
Waarom geen silicagel zakje in de tank en als dat zijn werk heeft gedaan, tankdop,en kraan met siliconenkit dicht plakken.
Paul
Paul
Re: conserverende vloeistof in tank
Ik zou zeggen de tank reinigen, drogen met föhn. Beetje dikke olie er in en schudden en draaien zodat er rondom een vette laag zit. het geheel in een droge ruimte bewaren.
Re: conserverende vloeistof in tank
Misschien gek idee, maar je zou een blok frituurvet kunnen smelten en erin kiepen, en dan draaien totdat het gestold is.
Of anti roest vet. Zelfde verhaal.
Mocht de brommer weer moeten rijden, tank warm maken en aftappen, misschien naspoelen met benzine of peut.
Of anti roest vet. Zelfde verhaal.
Mocht de brommer weer moeten rijden, tank warm maken en aftappen, misschien naspoelen met benzine of peut.
- Franky
- Berichten: 6207
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: conserverende vloeistof in tank
Dit omdat dit ook klopt. Het bevat ethanol. Ethanol trekt water aan. Water accelereert roest vorming. Er zijn nog steeds brandstofsoorten te koop zonder ethanol. Hoewel ik niet weet hoe goed die brandstoffen tegen veroudering kunnen.
Mijn advies: Breng een coating aan met tankcure. Dan is tenminste een oplossing die zinvol is voor de toekomst.
Re: conserverende vloeistof in tank
Zo, een hele reeks zinnige reacties geoogst. Dank daarvoor!
Eerst maar eens een tijdje weken met 2 tactolie hopelijk komt dan
de bagger een beetje los en dan tankcure als ik lekker ruim in mijn tijd zit.
groeten md
Eerst maar eens een tijdje weken met 2 tactolie hopelijk komt dan
de bagger een beetje los en dan tankcure als ik lekker ruim in mijn tijd zit.
groeten md
Re: conserverende vloeistof in tank
Hallo Medeliefhebbers,
Ik rijd zelf al ruim een jaar met veel plezier op mijn rode N50S. Ik heb geen roest in de tank, maar ik tank Shell V-power met 1:40 synthetische mengsmering. Ik heb geen roest in de tank en eens in de week start ik de Mobylette nog even omdat ik in de wintermaanden erg weinig op rijd. Wellicht is dat al voldoende. Ik houd de tank dan wel zo vol mogelijk.
Vanwege de bio ethanol zal ik onderweg geen Euro 95 mengsmering o.i.d. tanken, want daarvan iswel bekend dat er potentiele roestschade kan ontstaan.
groetjes,
-=Kees=-
Ik rijd zelf al ruim een jaar met veel plezier op mijn rode N50S. Ik heb geen roest in de tank, maar ik tank Shell V-power met 1:40 synthetische mengsmering. Ik heb geen roest in de tank en eens in de week start ik de Mobylette nog even omdat ik in de wintermaanden erg weinig op rijd. Wellicht is dat al voldoende. Ik houd de tank dan wel zo vol mogelijk.
Vanwege de bio ethanol zal ik onderweg geen Euro 95 mengsmering o.i.d. tanken, want daarvan iswel bekend dat er potentiele roestschade kan ontstaan.
groetjes,
-=Kees=-
Re: conserverende vloeistof in tank
in biodiesel-tanks.
Hans suggereerde diesel als conserverend goedje te gebruiken in
Mobylette-tanks, maar dat komt hiermee op de tocht te staan.
Daarbij voeg ik de constatering, dat de Mercedes- en Setra-bussen
die ik regelmatig aftank de laatste 5 jaar allemaal kunststof tanks
hebben.
Het volledig vullen van de tank voorkomt condens en daarmee
water (en dus roest) in de tank wordt ons op het hart gedrukt.
groet md
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: conserverende vloeistof in tank
Als je je tank vult met welke vloeistof ook dan heb je altijd een scheidingslijn droog/nat hier ontstaan de problemen. Ook al vul je de tank helemaal je zult altijd ook een laagje lucht houden. Ik was laatst bij een hobbyist die veel brommers nooit gebruikt. die zei tegen mij "zorg dat je gewoon alles schoon en droog hebt" dus tank leeg en schoonmaken zodat er geen agressieve stoffen achter blijven. dit geld ook voor de carb .
zorgen dat je de boel in een droge schuur bewaard dan heb je geen probleem.
zorgen dat je de boel in een droge schuur bewaard dan heb je geen probleem.