EEG met direkteV-snaar overbrenging
- australman
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
EEG met direkteV-snaar overbrenging
Hoi,
Deze week eindelijk een oud plan uitgevoerd,de ombouw van een EEG naar direkte riem aandrijving.
Sinds begin dit jaar fabriceer ik riempoelies voor veteraanmotorfietsen,dus meteen maar de
Mobylette aangepast.
Al met al nog een aardige klus geweest.
Hans
Deze week eindelijk een oud plan uitgevoerd,de ombouw van een EEG naar direkte riem aandrijving.
Sinds begin dit jaar fabriceer ik riempoelies voor veteraanmotorfietsen,dus meteen maar de
Mobylette aangepast.
Al met al nog een aardige klus geweest.
Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: EEG met direkteV-snaar overbrenging
Leuk projekt. En hoe rijd dat?
- Franky
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: EEG met direkteV-snaar overbrenging
Leuk idee en mooi uitgevoerd!
Re: EEG met direkteV-snaar overbrenging
Knap werk - ben zeer benieuwd hoe dit rijdt. Heeft het voordelen ? Gr. Joop
- australman
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: EEG met direkteV-snaar overbrenging
Hoi,
Ik ben bang dat ik nog een paar dagen nodig heb voor de 'fine tuning',voor ik de weg op kan.
Of er voordelen aanzitten,wel,laat ik realistisch zijn.Was dat het geval geweest dan hadden ze het bij Kaptein ook zo gedaan.
Ben er al wel achter dat in deze configuratie het fijn zou zijn als de centrifugaalkoppeling wat eerder pakte.
Ik hoop dat ik het een en ander snel voor elkaar krijg want ik heb ook nog een EEG frame staan waar ik een Johnson buitenboord
motor onder wil knutselen.
Hans
Ik ben bang dat ik nog een paar dagen nodig heb voor de 'fine tuning',voor ik de weg op kan.
Of er voordelen aanzitten,wel,laat ik realistisch zijn.Was dat het geval geweest dan hadden ze het bij Kaptein ook zo gedaan.
Ben er al wel achter dat in deze configuratie het fijn zou zijn als de centrifugaalkoppeling wat eerder pakte.
Ik hoop dat ik het een en ander snel voor elkaar krijg want ik heb ook nog een EEG frame staan waar ik een Johnson buitenboord
motor onder wil knutselen.
Hans
Re: EEG met direkteV-snaar overbrenging
Hallo Hans
Geinig idee. Wat ik mij afvraag past de snaar langs de achtervork of heb je hier nog ruimte moeten maken?
Hoe ben je te werk gegaan? Ik neem aan dat je eerst de overbrengingsverhouding hebt bepaald en vervolgens de snaarschijf hebt berekend. wat mij ook spannend lijkt, is er dan een snaar van de juiste lengte te vinden?
Met de buitenboordmotor een kardan aandrijving?
succes met je projecten, Groet L lle
Geinig idee. Wat ik mij afvraag past de snaar langs de achtervork of heb je hier nog ruimte moeten maken?
Hoe ben je te werk gegaan? Ik neem aan dat je eerst de overbrengingsverhouding hebt bepaald en vervolgens de snaarschijf hebt berekend. wat mij ook spannend lijkt, is er dan een snaar van de juiste lengte te vinden?
Met de buitenboordmotor een kardan aandrijving?
succes met je projecten, Groet L lle
- australman
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: EEG met direkteV-snaar overbrenging
Hoi Lolle,
Ik heb hier en daar wel wat materiaal van het frame weg moeten halen.Het motortje moest 20 mm naar rechts verhuizen om
de poelie in lijn met de aandrijf poelie te krijgen.
De rechter crank moest daarom wat uitgebogen worden.De liggende achtervork moest een opening krijgen om de v snaar te
kunnen monteren.
Op honderd meter afstand van mijn huis zit een landbouwmechanisatiebedrijf,daar vinden ze het niet raar dat ik even een bos
v snaren meeneem om een geschikt exemplaar te vinden.
De poelie op het achterwiel heb ik zo groot mogelijk gemaakt,deze staat strak tegen de nippels.
Ik kan altijd nog een kleinere maken.
Wat betreft de koppeling,ik denk dat ik die er af gooi.Ik heb nog een vaste poelie liggen die van mijn S1A afkomt.
Hans
Ik heb hier en daar wel wat materiaal van het frame weg moeten halen.Het motortje moest 20 mm naar rechts verhuizen om
de poelie in lijn met de aandrijf poelie te krijgen.
De rechter crank moest daarom wat uitgebogen worden.De liggende achtervork moest een opening krijgen om de v snaar te
kunnen monteren.
Op honderd meter afstand van mijn huis zit een landbouwmechanisatiebedrijf,daar vinden ze het niet raar dat ik even een bos
v snaren meeneem om een geschikt exemplaar te vinden.
De poelie op het achterwiel heb ik zo groot mogelijk gemaakt,deze staat strak tegen de nippels.
Ik kan altijd nog een kleinere maken.
Wat betreft de koppeling,ik denk dat ik die er af gooi.Ik heb nog een vaste poelie liggen die van mijn S1A afkomt.
Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: EEG met direkteV-snaar overbrenging
Wat mooi, Hans! Ik heb ook al wel eens gedacht waarom ze de aandrijving niet op deze manier hebben gerealiseerd. Er zijn natuurlijk wel degelijk voordelen ten opzichte van een ketting: de v-snaar is onderhoudsvrij, schoon, maakt minder geluid en dempt trillingen tussen motor en achterwiel beter. Ik vind het een heel leuk origineel ontwerp.
Ruud
Ruud
Re: EEG met direkteV-snaar overbrenging
nu nog wachten op de verzie met buitenboordmotor,
- australman
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: EEG met direkteV-snaar overbrenging
Hoi,
Omdat ik een snaarschijf over had,lag een volgend projekt voor de hand.Ik zoek nog een voorvork en wiel om hem te kunnen testen.
Hans
Omdat ik een snaarschijf over had,lag een volgend projekt voor de hand.Ik zoek nog een voorvork en wiel om hem te kunnen testen.
Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Franky
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: EEG met direkteV-snaar overbrenging
Geniaal!
Mijn inschatting van dit project is dat je dit keer wel te ver bent gegaan. Dit gaat slippen vermoed ik. Dit is teveel koppel voor zo'n smal snaartje.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Mijn inschatting van dit project is dat je dit keer wel te ver bent gegaan. Dit gaat slippen vermoed ik. Dit is teveel koppel voor zo'n smal snaartje.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Re: EEG met direkteV-snaar overbrenging
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het is gelukt.
En wat is de reden achter de v-snaar en poelie, als je geen vario hebt zijn die toch onnodig?
En wat is de reden achter de v-snaar en poelie, als je geen vario hebt zijn die toch onnodig?
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
HansRe: EEG met direkteV-snaar overbrenging
Hans heb jij ook maten voor mij
Moet deze geveerd zijn of niet
Kan kijken of ik wat heb
Gr Harold
Moet deze geveerd zijn of niet
Kan kijken of ik wat heb
Gr Harold
Re: EEG met direkteV-snaar overbrenging
Bij Vespa Ciao hebben ze ook een lange v-snaar, maar in de achternaaf zit nog een overbrenging.
Ik ben net als Frank benieuwd of dit niet gaat slippen. Het zal erom hangen. Vooral droog houden: dus een v-snaarkast.
Henk
Ik ben net als Frank benieuwd of dit niet gaat slippen. Het zal erom hangen. Vooral droog houden: dus een v-snaarkast.
Henk
- Franky
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: EEG met direkteV-snaar overbrenging
Dit had mijn toen "moderne" scooter ook. De tandwielkast had rechte vertanding met waanzinnig veel speling. Toch ging dat zeker 50000km mee. Dit had ik niet verwacht toen ik erachter kwam hoeveel speling daar op zat
Re: EEG met direkteV-snaar overbrenging
Moet het een EEG voorwiel zijn met alleen een naaf? Dan heb ik er wel eentje voor je.
- australman
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: EEG met direkteV-snaar overbrenging
Hoi,
Het projekt ligt al weer een tijdje stil.Ik had namelijk het motortje 'geleend 'uit mijn gele race autootje.
Deze heb ik op de beurs verkocht en nu kom ik een blokje te kort.
Vandaag wel even met de direkte snaaraandrijving gereden,met wind mee gaat het aardig,ik ben bang dat ik een iets kleinere
poelie voor op de krukas moet maken.
Hans
Het projekt ligt al weer een tijdje stil.Ik had namelijk het motortje 'geleend 'uit mijn gele race autootje.
Deze heb ik op de beurs verkocht en nu kom ik een blokje te kort.
Vandaag wel even met de direkte snaaraandrijving gereden,met wind mee gaat het aardig,ik ben bang dat ik een iets kleinere
poelie voor op de krukas moet maken.
Hans