Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Hallo allemaal,
Voor goede bekenden en vrienden reviseer ik weleens een mooie brommer of bouw deze af, omdat de persoon in kwestie het te druk heeft of het technisch niet meer ziet zitten....
Zo neem ik binnenkort een prachtige brommer uit 1953 onder handen, die ooit geschouwd is, maar sindsdien nog geen kilometer heeft gelopen.
Dat is heel jammer.
De afbouw kan zo plaatsvinden; bovendien heb ik de motor al ooit gereviseerd.
Soms wordt een restauratieproject een blok aan het been; vooral als het allemaal te lang duurt.
Je kunt dan het beste de boel verkopen ....of de klus uitbesteden aan een echte mobylette-liefhebber.
Nu is het niet zo dat ik werk zoek, want sleutelen aan mobylettes is slechts één van mijn vele hobby's en om mijn eigen mobylettes perfect te houden kost al de nodige tijd.
In ieder geval wordt mij regelmatig gevraagd of ik interesse heb om iets grondig aan te pakken.
Als de eigenaar me aanstaat, het object geen roestbak is en ik voldoende tijd heb, dan helpt ik anderen soms met de afbouw.
Meestal gaat het niet door, omdat de persoon geen echte liefhebber is en het gewoon voor de handel is; desondanks komt het weleens voor dat ik iemand uitbreid help en dat die persoon even later de brommer te koop aanbiedt op MP.
Op dit forum zijn er meerdere mensen die anderen helpen met de afbouw, maar meestal zijn dat toermaatjes van elkaar, vrienden of familieleden.
Wat ik me afvraag is: Waar kan een nieuwkomer met een beperkt bromfietsnetwerk wel terecht?
Voor kleine korte vragen
Hier op het forum of andere mobylette websites en forums.
Voor grotere langdurige klussen
In het buitenland ken ik wel bedrijven die dat doen, maar in Nederland niet.
Dit betekent dus dat de boel uit elkaar blijft liggen.
Wat ik me dus afvraag is: "Zijn er bedrijven of personen in Nederland, waarnaar ik kan doorverwijzen?"
Groet,
Henk
Voor goede bekenden en vrienden reviseer ik weleens een mooie brommer of bouw deze af, omdat de persoon in kwestie het te druk heeft of het technisch niet meer ziet zitten....
Zo neem ik binnenkort een prachtige brommer uit 1953 onder handen, die ooit geschouwd is, maar sindsdien nog geen kilometer heeft gelopen.
Dat is heel jammer.
De afbouw kan zo plaatsvinden; bovendien heb ik de motor al ooit gereviseerd.
Soms wordt een restauratieproject een blok aan het been; vooral als het allemaal te lang duurt.
Je kunt dan het beste de boel verkopen ....of de klus uitbesteden aan een echte mobylette-liefhebber.
Nu is het niet zo dat ik werk zoek, want sleutelen aan mobylettes is slechts één van mijn vele hobby's en om mijn eigen mobylettes perfect te houden kost al de nodige tijd.
In ieder geval wordt mij regelmatig gevraagd of ik interesse heb om iets grondig aan te pakken.
Als de eigenaar me aanstaat, het object geen roestbak is en ik voldoende tijd heb, dan helpt ik anderen soms met de afbouw.
Meestal gaat het niet door, omdat de persoon geen echte liefhebber is en het gewoon voor de handel is; desondanks komt het weleens voor dat ik iemand uitbreid help en dat die persoon even later de brommer te koop aanbiedt op MP.
Op dit forum zijn er meerdere mensen die anderen helpen met de afbouw, maar meestal zijn dat toermaatjes van elkaar, vrienden of familieleden.
Wat ik me afvraag is: Waar kan een nieuwkomer met een beperkt bromfietsnetwerk wel terecht?
Voor kleine korte vragen
Hier op het forum of andere mobylette websites en forums.
Voor grotere langdurige klussen
In het buitenland ken ik wel bedrijven die dat doen, maar in Nederland niet.
Dit betekent dus dat de boel uit elkaar blijft liggen.
Wat ik me dus afvraag is: "Zijn er bedrijven of personen in Nederland, waarnaar ik kan doorverwijzen?"
Groet,
Henk
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
t ploffietske in meedhuizen
Die repareerd/reviceerd alle soorten ouderwetse brommers .
Ook wel nieuwe scooterbrut denk ik.
Die repareerd/reviceerd alle soorten ouderwetse brommers .
Ook wel nieuwe scooterbrut denk ik.
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Hallo Loe,
Bedankt. Ik heb de website opgezocht
http://www.tploffietske.nl/index.php/over-t-ploffietske
Nadeel is natuurlijk dat hij niet in mobylette is gespecialiseerd of onderdelen ervan heeft.
Van Gestel in Eindhoven heeft die wel en kan ook reparaties verrichten. Complete revisies waarschijnlijk niet, waar daar gaat te veel tijd in zitten.
Henk
Bedankt. Ik heb de website opgezocht
http://www.tploffietske.nl/index.php/over-t-ploffietske
Nadeel is natuurlijk dat hij niet in mobylette is gespecialiseerd of onderdelen ervan heeft.
Van Gestel in Eindhoven heeft die wel en kan ook reparaties verrichten. Complete revisies waarschijnlijk niet, waar daar gaat te veel tijd in zitten.
Henk
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Hier bovenin zit geen gespecialiseerd mobylette bedryf voor zover ik weet.
Alleen lolle hans harold ruud en ik hebben er verstand van.
En ik nog t minste van allen.
Een mobylette weer gangbaar maken is een makkie voor ploffietske.alles is namelyk op internet te bestellen.
Ik heb zelf ook geen zin om maar pro deo voor jan en alleman brommers te repareren.voor bekenden wel.
Ik heb ooit eens een toezegging gedaan aan iemand.die zou zn mobylet langsbrengen om m rydend te maken....nooit meer wat van gehoord.
Nu achteraf heb ik er ook geen zin meer aan.
Alleen lolle hans harold ruud en ik hebben er verstand van.
En ik nog t minste van allen.
Een mobylette weer gangbaar maken is een makkie voor ploffietske.alles is namelyk op internet te bestellen.
Ik heb zelf ook geen zin om maar pro deo voor jan en alleman brommers te repareren.voor bekenden wel.
Ik heb ooit eens een toezegging gedaan aan iemand.die zou zn mobylet langsbrengen om m rydend te maken....nooit meer wat van gehoord.
Nu achteraf heb ik er ook geen zin meer aan.
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Lijkt me een goed adres om een mobylette motortje te reviseren en optimaliseren naar 45 km.
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Alsof de kwaliteit van die onderdelen zo goed is. Ik heb ondertussen ook een paar bromfietsjes onder handen gehad die "gerestaureerd" waren door van alles en nog wat bedrijfjes die beweren dat te kunnen. Mijn ervaring is dat ze er niks van bakken. Ze kopen inderdaad de onderdelen van internet, monteren het en vinden dat ze dan klaar zijn. Niet werkende spoelen, kromme tandwielen, snaarschijven, koppeling etc etc. Het prutserk is eindeloos. Een mobylette restaureren is niet alleen onderdelen kopen op internet en die erop schroeven. Je moet daadwerkelijk ook weten wat je doet.
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 17 dec 2012, 10:58
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Hallo allemaal,
Nog een voorbeeld van zo'n bedrijf waar je goed terecht kunt.
Aplins in Bristol (Wales is wel een eind uit de buurt) is zo'n bedrijf dat zowel vakkennis als onderdelen bezit.
Brian Aplins is al jaren bezig en zal zowat tegen pensioengerechtigde leeftijd aanlopen.
@Frank
De kwaliteit van onderdelen is soms erbarmelijk. Allemaal nieuw spul uit Taiwan e.o.
Je kunt beter oude originele spullen hebben en deze herstellen. Hieronder een snaarschijf met plaatschade t.g.v. het losraken van de snaarschijfhevel.
Het blikwerk werd door een expert gelast en weer uitgericht. Dat is wel duurder, maar ook beter dan een nieuwe slingerde schijf.
Henk
Nog een voorbeeld van zo'n bedrijf waar je goed terecht kunt.
Aplins in Bristol (Wales is wel een eind uit de buurt) is zo'n bedrijf dat zowel vakkennis als onderdelen bezit.
Brian Aplins is al jaren bezig en zal zowat tegen pensioengerechtigde leeftijd aanlopen.
@Frank
De kwaliteit van onderdelen is soms erbarmelijk. Allemaal nieuw spul uit Taiwan e.o.
Je kunt beter oude originele spullen hebben en deze herstellen. Hieronder een snaarschijf met plaatschade t.g.v. het losraken van de snaarschijfhevel.
Het blikwerk werd door een expert gelast en weer uitgericht. Dat is wel duurder, maar ook beter dan een nieuwe slingerde schijf.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Ongetwijfeld zijn er veel prutsers. Bij alles moet je selecteren. Mijn motorrevisie bedrijf ( Eras - Utrecht ) levert 100 % goed werk.Franky schreef: ↑15 jan 2020, 10:56Alsof de kwaliteit van die onderdelen zo goed is. Ik heb ondertussen ook een paar bromfietsjes onder handen gehad die "gerestaureerd" waren door van alles en nog wat bedrijfjes die beweren dat te kunnen. Mijn ervaring is dat ze er niks van bakken. Ze kopen inderdaad de onderdelen van internet, monteren het en vinden dat ze dan klaar zijn. Niet werkende spoelen, kromme tandwielen, snaarschijven, koppeling etc etc. Het prutserk is eindeloos. Een mobylette restaureren is niet alleen onderdelen kopen op internet en die erop schroeven. Je moet daadwerkelijk ook weten wat je doet.
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Dat is relatief dichtbij, maar ik ken hem niet.mobyletjan schreef: ↑15 jan 2020, 12:48hier kun je ook terecht
+31 6 207 207 70
info@geertallround.nl
Jacob Poelsweg 1, 5966RA America
Is het wel een mobylette-specialist of sleutelt hij aan alle merken?
Henk
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 17 dec 2012, 10:58
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
het is geen mobylette-specialist hij sleutel aan alle merken bromfietsen google maar even naar Geert Allround
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Nou, ik heb zijn website bezocht. Is geen knutselaar maar een vakman die zijn hand niet omdraait voor een Mobylette motortje. Als je geen tijd of geen technisch gevoel hebt maar wel geld, dan kun je met een gerust hart naar Geert.
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Ik zou er deels van mijn werk wel van willen maken, ik ben alleen bang dat de kosten de pan uit reizen. Dan is mobylette niet een rendabel merk.
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Heb je goed gezien, Lolle. Bezitters van Mobylette letten vaak nogal op de kosten.
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Als ik zo eens op ht forum kijk,zijn er maar een handje vol Mobylette liefhebbers
De meeste van dit beperkte groepje ziin prima in staat om zelf te sleutelen(anders hadden ze wel een andere hobby gekozen).
Er bestaat dan idd een groepje die minder in staat zijn om te sleutelen,maar die vinden hun weg wel m.b.v. dit Forum.
Dan bestaat er naar mijn idee een grote groep die louter en alleen uit financiele overwegingen tegen een Mobylette aan zijn gelopen en zowiezo niet bereid zijn serieus geld uit geven.
Kortom Mobylette moet je puur uit liefhebberij aan sleutelen,wi je er wat aan verdienen dan zal je voor een merk moeten kiezen.
Paul
De meeste van dit beperkte groepje ziin prima in staat om zelf te sleutelen(anders hadden ze wel een andere hobby gekozen).
Er bestaat dan idd een groepje die minder in staat zijn om te sleutelen,maar die vinden hun weg wel m.b.v. dit Forum.
Dan bestaat er naar mijn idee een grote groep die louter en alleen uit financiele overwegingen tegen een Mobylette aan zijn gelopen en zowiezo niet bereid zijn serieus geld uit geven.
Kortom Mobylette moet je puur uit liefhebberij aan sleutelen,wi je er wat aan verdienen dan zal je voor een merk moeten kiezen.
Paul
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Een slechte oldtimer opknappen om wat aan te verdienen: forget it. Wees blij als je uit de kosten komt en plezier hebt beleefd aan het opknappen.
Geldt in grote lijnen voor alle merken. Of je moet een neusje hebben voor gunstige inkoopprijzen, maar dat is niet sleutelen maar handelsgeest.
Geldt in grote lijnen voor alle merken. Of je moet een neusje hebben voor gunstige inkoopprijzen, maar dat is niet sleutelen maar handelsgeest.
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 15 jan 2020, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Inderdaad Paul,
Zolang het een kleinschalige hobby blijft en je er plezier aan beleeft is er niks mis mee.
Je inkomen van mobylette-zaken afhankelijk maken lijkt mij geen haalbare kaart.
Joop je was me net voor!
Henk
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Ik heb een tijdje terug iemand over de vloer gehad met een slecht werkende mobylette die opzoek was naar iemand om zijn bromfiets te repareren. Geld was hierbij geen probleem. Er zijn soms mensen die bereid zijn de portemonnee flink te trekken om een droom te verwezenlijken. Zelfs voor een mobylette.
Ik heb al jaren geen contact meer met de man. Ik neem aan dat hij de bromfiets verkocht is aangezien hij geen plek kon vinden om hem te laten repareren. Dit was ook weer zo'n geval dat al gerepareerd was door een zaak die beweerde dat te kunnen. In een middag kreeg ik werkelijk niets voor elkaar met dat ding. Als er 1 ding niet klopt kan je dat in een middag nog repareren. Als de hele boel van ellende aan elkaar hangt kan je niets doen.
Ik heb al jaren geen contact meer met de man. Ik neem aan dat hij de bromfiets verkocht is aangezien hij geen plek kon vinden om hem te laten repareren. Dit was ook weer zo'n geval dat al gerepareerd was door een zaak die beweerde dat te kunnen. In een middag kreeg ik werkelijk niets voor elkaar met dat ding. Als er 1 ding niet klopt kan je dat in een middag nog repareren. Als de hele boel van ellende aan elkaar hangt kan je niets doen.
-
- Berichten: 2022
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Laat zich idd bijna niet rekenen voor de gewone man. Als je het aantal uren rekent (bijv. 35,-p/u moet je minimaal hebben lijkt mij) wordt het een dure grap.
Hoe lang zijn wij bijvoorbeeld met een motorrevisie bezig (incl. reinigen)? Tel maar uit uren, onderdelen....garantie
Dit is ook een goed adres: https://valk-tweewielersport.nl/
-
- Berichten: 2022
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Hallo Jan-Evert,
Staat genoteerd.
Het is mooi, dat je dat voor anderen wilt, én kunt doen.
Nu maar hopen dat ze niet met een hoop gare bakjes komen aanzetten, die allemaal een beroep doen op jouw onderdelen voorraad.
Voor je het weet heb je zelf niks meer voor het repareren van je eigen spullen of die van je belangrijkste toermaten.
Gelukkig werkt het ook de andere kant op: soms doen mensen ook wat terug. Mijn afgescheurd bagagerek werd door een goede vriend en toermaat onder handen genomen. Geen chroomkosten en tevens een stuk sterker door toepassing van massieve gelijmde T-stukken.
Er kan tegenwoordig veel.
Groet,
Henk
Staat genoteerd.
Het is mooi, dat je dat voor anderen wilt, én kunt doen.
Nu maar hopen dat ze niet met een hoop gare bakjes komen aanzetten, die allemaal een beroep doen op jouw onderdelen voorraad.
Voor je het weet heb je zelf niks meer voor het repareren van je eigen spullen of die van je belangrijkste toermaten.
Gelukkig werkt het ook de andere kant op: soms doen mensen ook wat terug. Mijn afgescheurd bagagerek werd door een goede vriend en toermaat onder handen genomen. Geen chroomkosten en tevens een stuk sterker door toepassing van massieve gelijmde T-stukken.
Er kan tegenwoordig veel.
Groet,
Henk
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Zo kan het ook ja
Die T stukken steken nog een heel eind de buizen in vermoed ik?
Die T stukken steken nog een heel eind de buizen in vermoed ik?
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Goed nagedacht Frank,
Inderdaad de 3 verjongde astappen van het scheve T-stuk zitten tientallen mm in de buizen.
Een groter lineair traagheidsmoment dus.
Die wisselende belasting en de kleine doorsnede van de plat geknepen buis zorgden voor het afscheuren bij de lassen.
De lassen kunnen daar niet meer afscheuren, want de constructie is - net als bij bewegende vliegtuigvleugels - gelijmd met metaallijm.
Henk
Inderdaad de 3 verjongde astappen van het scheve T-stuk zitten tientallen mm in de buizen.
Een groter lineair traagheidsmoment dus.
Die wisselende belasting en de kleine doorsnede van de plat geknepen buis zorgden voor het afscheuren bij de lassen.
De lassen kunnen daar niet meer afscheuren, want de constructie is - net als bij bewegende vliegtuigvleugels - gelijmd met metaallijm.
Henk
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Hallo Jan-Evert,
Vervang jij de fiets-aantrapketting in de bak ook standaard?
Henk
-
- Berichten: 2022
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Afbouwen van gedeeltelijk gereviseerde brommers.
Tot nu toe niet. De bakken die ik open heb gehad zagen er op dat punt als nieuw uit.