Traparm
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
- Woonplaats: Amersfoort
Traparm
De schroefdraad in de traparm aan de linkerkant van mijn Mobylette AV42 is stuk dankzij een slechte lager in de trapper. Waar zou ik een nieuwe kunnen krijgen? De bekende sites hebben ze namelijk niet.
Guitarman0512
Guitarman0512
Re: Traparm
Sorry, maar een trapper die stuk is kan geen traparm (cranck) vernielen; dat heeft degene
gedaan die eraan heeft zitten klooien. Overigens moet je er rekening mee houden dat links
linkse draard zit en rechts rechtse draad. Als je daar niet op let wordt het lastig of eigenlijk
onmogelijk om iets in elkaar te draaien.
Crancken moet je ritselen op een oldtimer-beurs of op marktplaats oid. Met de corona allemaal
wat lastiger dus. Oefen deze dingen eerst maar eens met een ouwe fiets en let op letters L en R
en bij frans materiaal op G en D gauche links en droite rechts.
succes md
gedaan die eraan heeft zitten klooien. Overigens moet je er rekening mee houden dat links
linkse draard zit en rechts rechtse draad. Als je daar niet op let wordt het lastig of eigenlijk
onmogelijk om iets in elkaar te draaien.
Crancken moet je ritselen op een oldtimer-beurs of op marktplaats oid. Met de corona allemaal
wat lastiger dus. Oefen deze dingen eerst maar eens met een ouwe fiets en let op letters L en R
en bij frans materiaal op G en D gauche links en droite rechts.
succes md
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
- Woonplaats: Amersfoort
Re: Traparm
Het lag wel degelijk aan de trapper denk ik. De lager aan de buitenkant was kaduuk, waardoor er een schuine kracht op de schroefdraad kwam te staan en die heeft het schroefdraad vernield. Zou het niet eventueel mogelijk zijn om de crank van een fiets/andere brommer er op te zetten?
Re: Traparm
Zet een foto of een schets van de oude crank met hoofdmaten op dit forum.
Ongetwijfeld liggen er hier en daar nog dozen vol, maar je moet wel die ene goede hebben.
Het wordt anders een gebed zonder einde en daar hebben de meesten geen zin in.
Verbussen van de crank met M14x1,25 L is een andere mogelijkheid.
Henk
Ongetwijfeld liggen er hier en daar nog dozen vol, maar je moet wel die ene goede hebben.
Het wordt anders een gebed zonder einde en daar hebben de meesten geen zin in.
Verbussen van de crank met M14x1,25 L is een andere mogelijkheid.
Henk
Re: Traparm
Hou er dan ook rekening mee dat er cranks en trappers zijn met Nederlandse en Franse schroefdraad.mobydilz schreef: ↑07 okt 2020, 09:06Sorry, maar een trapper die stuk is kan geen traparm (cranck) vernielen; dat heeft degene
gedaan die eraan heeft zitten klooien. Overigens moet je er rekening mee houden dat links
linkse draard zit en rechts rechtse draad. Als je daar niet op let wordt het lastig of eigenlijk
onmogelijk om iets in elkaar te draaien.
Crancken moet je ritselen op een oldtimer-beurs of op marktplaats oid. Met de corona allemaal
wat lastiger dus. Oefen deze dingen eerst maar eens met een ouwe fiets en let op letters L en R
en bij frans materiaal op G en D gauche links en droite rechts.
succes md
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
- Woonplaats: Amersfoort
Re: Traparm
Vallen deze makkelijk te onderscheiden van elkaar? De trappers waren Nederlands, maar staat er nog iets van een merkteken op de cranks zelf?Lolle schreef: ↑07 okt 2020, 11:42Hou er dan ook rekening mee dat er cranks en trappers zijn met Nederlandse en Franse schroefdraad.mobydilz schreef: ↑07 okt 2020, 09:06Sorry, maar een trapper die stuk is kan geen traparm (cranck) vernielen; dat heeft degene
gedaan die eraan heeft zitten klooien. Overigens moet je er rekening mee houden dat links
linkse draard zit en rechts rechtse draad. Als je daar niet op let wordt het lastig of eigenlijk
onmogelijk om iets in elkaar te draaien.
Crancken moet je ritselen op een oldtimer-beurs of op marktplaats oid. Met de corona allemaal
wat lastiger dus. Oefen deze dingen eerst maar eens met een ouwe fiets en let op letters L en R
en bij frans materiaal op G en D gauche links en droite rechts.
succes md
Re: Traparm
Bromfiets selectparts heeft cranks en trappers in voorraad. Laatste keer dat er was lagen er nog 200.
Mail de eigenaar Leen verweij en zeg dat je andere cranks nodig hebt met bijpassende trappers. heb je dat geduvel met franse en andere draad ook niet. Koop goeie nieuwe crankspies en niet de eerste de beste 9mm exemplaren.
Mail de eigenaar Leen verweij en zeg dat je andere cranks nodig hebt met bijpassende trappers. heb je dat geduvel met franse en andere draad ook niet. Koop goeie nieuwe crankspies en niet de eerste de beste 9mm exemplaren.
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
- Woonplaats: Amersfoort
Re: Traparm
Bedankt voor de tip! Ik heb hem gemaild, maar hij reageert niet. Op de website heb ik even rondgesnuffeld en daar vond ik wel cranks voor een peugeot 103, maar niet voor een mobylette.Hans10 schreef: ↑07 okt 2020, 17:13Bromfiets selectparts heeft cranks en trappers in voorraad. Laatste keer dat er was lagen er nog 200.
Mail de eigenaar Leen verweij en zeg dat je andere cranks nodig hebt met bijpassende trappers. heb je dat geduvel met franse en andere draad ook niet. Koop goeie nieuwe crankspies en niet de eerste de beste 9mm exemplaren.
Re: Traparm
Born 2 brom in Aalsmeer heeft op de Mobylette afdeling van zijn site cranks staan. Dat zijn Peugeot cranks, zijn niet fraai maar voldoen wel (heb nog een set liggen)passende trappers hebben ze ook . Hoorde al eerder dat Leen Verweij niet reageerde ik ga hem eens bellen.
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
- Woonplaats: Amersfoort
Re: Traparm
Bij born2brom kan ik alleen maar Kreidler en Zündapp cranks vinden. De spies zie ik wel. Bij Mobyletteselectparts zie ik wel Peugeot cranks.Hans10 schreef: ↑21 okt 2020, 14:02Born 2 brom in Aalsmeer heeft op de Mobylette afdeling van zijn site cranks staan. Dat zijn Peugeot cranks, zijn niet fraai maar voldoen wel (heb nog een set liggen)passende trappers hebben ze ook . Hoorde al eerder dat Leen Verweij niet reageerde ik ga hem eens bellen.
Re: Traparm
Ik vrees dat ik gelijk krijg....
Henk
Henk
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
- Woonplaats: Amersfoort
Re: Traparm
Ik had nog zo gehoopt van niet... Ik heb namelijk niet echt het goede gereedschap om de oude arm te verbussen. Zou ik niet deze https://mobyletteselectparts.nl/store/p ... eugeot-103 die ik bij Mobyletteselectparts heb gevonden kunnen gebruiken?
Re: Traparm
Nee, ik bedoel niet verbussen, dat is zowat de allerlaatste optie. Is ook alleen voorbehouden aan mobylette liefhebbers met de nodige gereedschappen.
Ik bedoel: geef de hoofdmaten door van de crank: de hart op hart afstand van de gaten, het verstek- uitwijking- offset, type schroefdraad L+R of D+G.
Verzamelaars zoals ik hebben in de loop der tijd e.e.a. verzameld, maar je hebt soms hoofdmaten nodig om de juiste onderdelen te herkennen.
Maak dus die schets of foto en voeg er maten bij. Wellicht dat er mensen hierop reageren.
Als iemand bij mij aanklopt voor cranks, dan eis ik een fatsoenlijk specificatie, want anders blijf je bezig met heen en weer sturen.
In sommige gevallen is alleen passen en meten ter plekke de oplossing. Helaas zijn er momenteel geen beurzen......dus moeten we ons behelpen met schetsen en foto's.
Henk
Ik bedoel: geef de hoofdmaten door van de crank: de hart op hart afstand van de gaten, het verstek- uitwijking- offset, type schroefdraad L+R of D+G.
Verzamelaars zoals ik hebben in de loop der tijd e.e.a. verzameld, maar je hebt soms hoofdmaten nodig om de juiste onderdelen te herkennen.
Maak dus die schets of foto en voeg er maten bij. Wellicht dat er mensen hierop reageren.
Als iemand bij mij aanklopt voor cranks, dan eis ik een fatsoenlijk specificatie, want anders blijf je bezig met heen en weer sturen.
In sommige gevallen is alleen passen en meten ter plekke de oplossing. Helaas zijn er momenteel geen beurzen......dus moeten we ons behelpen met schetsen en foto's.
Henk
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
- Woonplaats: Amersfoort
Re: Traparm
Phoe dat is een hele opluchting. Ik zal zodra ik komende week een keer tijd heb de hele boel opmeten. Wel weet ik nu al dat het nederlandse cranks zijn.PantinNL schreef: ↑24 okt 2020, 21:33Nee, ik bedoel niet verbussen, dat is zowat de allerlaatste optie. Is ook alleen voorbehouden aan mobylette liefhebbers met de nodige gereedschappen.
Ik bedoel: geef de hoofdmaten door van de crank: de hart op hart afstand van de gaten, het verstek- uitwijking- offset, type schroefdraad L+R of D+G.
Verzamelaars zoals ik hebben in de loop der tijd e.e.a. verzameld, maar je hebt soms hoofdmaten nodig om de juiste onderdelen te herkennen.
Maak dus die schets of foto en voeg er maten bij. Wellicht dat er mensen hierop reageren.
Als iemand bij mij aanklopt voor cranks, dan eis ik een fatsoenlijk specificatie, want anders blijf je bezig met heen en weer sturen.
In sommige gevallen is alleen passen en meten ter plekke de oplossing. Helaas zijn er momenteel geen beurzen......dus moeten we ons behelpen met schetsen en foto's.
Henk
Re: Traparm
Nederlandse cranks? Die bestaan niet, al zijn in de cranks een L en R ingeslagen.
Eigenlijk is het standaard Britse schroefdraad (BSW 9/16 inch x 20TPI). Niks vreemds, want de bakermat van het moderne rijwiel ligt in het Verenigd Koninkrijk. L=left en R=Right.
Henk
Eigenlijk is het standaard Britse schroefdraad (BSW 9/16 inch x 20TPI). Niks vreemds, want de bakermat van het moderne rijwiel ligt in het Verenigd Koninkrijk. L=left en R=Right.
Henk
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
- Woonplaats: Amersfoort
Re: Traparm
Bedankt voor de correctie! Dit soort feitjes zijn van die dingen die je niet snel spontaan tegenkomt.PantinNL schreef: ↑24 okt 2020, 23:56Nederlandse cranks? Die bestaan niet, al zijn in de cranks een L en R ingeslagen.
Eigenlijk is het standaard Britse schroefdraad (BSW 9/16 inch x 20TPI). Niks vreemds, want de bakermat van het moderne rijwiel ligt in het Verenigd Koninkrijk. L=left en R=Right.
Henk
Re: Traparm
Ik heb bijvoorbeeld vooral Franse cranks en slechts een enkele met BSW-draad.Guitarman0512 schreef: ↑25 okt 2020, 00:06Bedankt voor de correctie! Dit soort feitjes zijn van die dingen die je niet snel spontaan tegenkomt.
Henk
Re: Traparm
Goed nieuws Leen Verweij is life en kicking hij heeft het wel druk heei Nederland en België is aan het restaureren Inmiddels heeft hij geen 200 maar 300 Cranks op voorraad. Het is vaak lastig om vragen adequaat te beantwoorden. Wat heeft iemand precies nodig en voor welke type Moby (bouwjaar)is toch wel bedoeld. Staan er op de cranks van Gitaarmans een G van gauche en een D van droite?
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
- Woonplaats: Amersfoort
Re: Traparm
Op de cranks zelf stond niks maar de oude trappers hadden L en R er op staan.Hans10 schreef: ↑25 okt 2020, 13:12Goed nieuws Leen Verweij is life en kicking hij heeft het wel druk heei Nederland en België is aan het restaureren Inmiddels heeft hij geen 200 maar 300 Cranks op voorraad. Het is vaak lastig om vragen adequaat te beantwoorden. Wat heeft iemand precies nodig en voor welke type Moby (bouwjaar)is toch wel bedoeld. Staan er op de cranks van Gitaarmans een G van gauche en een D van droite?
Re: Traparm
Plaats foto's van de oude cranks.
Re: Traparm
Ik geef het op!
Re: Traparm
Niet opgeven Henk.
Dit is net een spannend boek.
Ik wil het laatste hoofstuk ook uitlezen
Dit is net een spannend boek.
Ik wil het laatste hoofstuk ook uitlezen
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
- Woonplaats: Amersfoort
Re: Traparm
Mijn excuses dat het allemaal zo lang duurt. De brommer staat bij mijn vader omdat hij een goede plek heeft om er aan te werken, maar door omstandigheden die te maken hebben met de coronacrisis maakt dit het allemaal lastiger.
Re: Traparm
Geen probleem.
Maak een foto van dat ding. Daar kunnen de experts wat mee.
Maak een foto van dat ding. Daar kunnen de experts wat mee.