Ongelezen bericht
door ruudk » 15 okt 2022, 18:36
De gasschuif is volgens mij vormgegeven om het mengsel bij het stationair lopen en bij weinig gasgeven rijker te maken; de schuif leidt en versnelt de lucht vlak langs de verstuiver. Dit heeft lokaal bij de verstuiver een groter effect van Bernouilli tot gevolg, dus hardere "zuigkracht" aan de brandstof in de verstuiver.
Bij volgas is de gasschuif helemaal uit de venturi weggetrokken, dan wordt de brandstof/luchtverhouding bepaald door het Bernoulli-effect in de geheel open venturi en de gasschuif heeft geen (mengsel-verrijkend) effect meer. Nu is juist de beperkende factor aan de brandstoftoevoer, de sproeier, belangrijk. Blijkbaar is deze beperking nodig, anders hadden we ook geen sproeier nodig.
Nu naar de speedcontrol schotten: deze belemmeren de luchtsnelheid in de venturi. Dit heeft volgens Bernouilli minder brandstofaanzuiging tot gevolg. In het extreme geval van stilstaande lucht stopt de brandstofafgifte uit de verstuiver helemaal. Het is (een beetje, maar niet helemaal) vergelijkbaar met het rijden met volgas op laag toerental, dus als je optrekt, of tegen een steile berg omhoog rijdt. Dan is de zuigkracht vanuit de motor ook geringer vanwege het lage toerental. Toch loopt de motor dan prima, omdat niet alleen de hoeveelheid aangezogen lucht, maar ook de brandstof is geminderd. Blijkbaar nog enigszins in de goede verhouding ook.
Het is ook een beetje vergelijkbaar met het plaatsen van een nauwe ring tussen spruitstuk en carburateur. Krijg je dan ook een te rijk mengsel bij volgas? Ik weet het niet maar ik betwijfel het. Dit is wel weer makkelijk te testen.
Ik geloof direct dat het klopt wat jij zegt, Joost, jij bent tenslotte een man van de praktijk en de praktijk is de enige echte waarheid, ik probeer het alleen te begrijpen en dat lukt me nog net niet.
Laatst gewijzigd door
ruudk op 16 okt 2022, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.