Hallo mobylette-vrienden,
Ik hoorde hier het vandaag weer zuchten; gelukkig niet van een C-patiënt, maar van een zuiger in een ronde FOM-cilinder.
Een FOM-liefhebber had een gigantische vastloper gekregen en het aluminium van de zuiger was aan de cilinderwand uitgesmeerd.
Nu zijn er overal cilinders te koop, maar zo'n ronde uit begin jaren zestig is een stuk lastiger. Een Spaanse vriend van me heeft ze weleens gemaakt uit een later exemplaar. Een kwestie van mallen maken en geduldig slijpen. Je hebt dan ook grotere poorten.
Wat te doen met die zuiger en cilinder?
Ik vreesde het ergste voor deze patiënt. Na wat schraap- en polijstwerk bleek de schade aan de cilinder mee te vallen en nog goed bruikbaar te zijn.
De zuiger was hopeloos verknald. In mijn voorraad had ik de juiste zuiger niet voor het grijpen, aangezien er eentje met diameteraanduiding C in moest.
De meeste zuigers zitten in de buurt van E t/m H. Ik vond dus een zuiger die wat te groot was en ging aan de slag.
Na behandeling van de zuiger met waterproof schuurpapier en veel passen en meten, zuchtte de zuiger in de omgekeerde cilinder.
Het kostte wel behoorlijk wat tijd, maar de passing is erg goed en de compressie is straks met de nieuwe zuigerveren uitstekend.
Het is de zoveelste zuiger die ik op deze manier aanpak. Ik heb geen zin om eindeloos te zoeken naar de juiste zuiger; bovendien vind ik die zuigers regelmatig op beurzen.
Wat mij opvalt is dat tegenwoordig zoveel vastlopers voorkomen bij mobylette; vroeger maakte ik dat nooit mee. Ik wijt het aan die rot-benzine en daarom gebruik ik Aspen of 98 en smeer ik 1:40 met een beetje TSL. Van vastlopers heb ik zelf nooit last.
Henk